University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus kuluttajan ostopäätökseen

Icon
337.3 Kb

Authors
Junkkarinen, Anni
Date
2018
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Nykypäivän kaupankäynti laajenee enenevissä määrin kivijalkaliikkeistä verkkokauppoihin. Verkko-ostaminen on kasvattanut suosiotaan suuresti ja mahdollistaa ostamisen ympäri maailman. Samaan aikaan verkkokauppojen tuotevalikoimat laajenevat, mikä voi hankaloittaa kuluttajien asiointia verkkokaupoissa, sillä haluttujen tuotteiden löytäminen voi olla vaikeampaa. Tähän ongelmaan ratkaisuksi on kehitetty suosittelujärjestelmiä, jotka ehdottavat kuluttajalle tuotteita tai palveluita, josta tämä voisi mahdollisesti olla kiinnostunut. Tässä tutkielmassa otettiin selvää kirjallisuuskatsauksen keinoin, vaikuttavatko verkkokauppojen suosittelujärjestelmät kuluttajan ostopäätökseen. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että suosittelujärjestelmillä on useita positiivisia vaikutuksia kuluttajan ostopäätöksen syntymiseen. Tärkeimpiä havaittuja tekijöitä ostopäätöksen syntymiselle suosittelujärjestelmän avuin olivat informaatiotulvan vähentäminen, luottamuksen tunne sekä myynnin edistäminen. Suosittelujärjestelmien vaikutusta kuluttajan ostopäätökseen on tärkeä tutkia, sillä suosittelujärjestelmien toiminnassa on yhä jonkin verran puutteita, mutta myös paljon mahdollisuuksia etenkin tulevaisuuden teknologioita hyödyntäen. ...
 
Today's trading is increasingly expanding from traditional shops to e-commerce. E-commerce has greatly increased popularity and makes purchasing around the world possible. At the same time, product range in online stores is expanding, which can make it difficult for consumers, because wanted products might be more difficult to find. For this problem, recommendation systems have been developed that suggest the products or services that might be interest to consumer. This paper made it clear by means of a literature review whether the e-commerce recommendation systems affect the consumer's purchase decision. The results of the research showed that recommendation systems have several positive effects on the consumer's purchase decision. The most important factors found in the purchase decision-making process as a result of the recommendation system were the reduction of information loss, the feeling of trust and sales promotion. It is important to examine the impact of recommendation systems on the purchasing decision of the consumer, as there are still some problems in the use of recommendation systems, but also a great deal of potential, especially in the use of future technologies. ...
 
Keywords
ostopäätös suosittelujärjestelmät verkkokauppa (verkkoliiketoiminta)
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805312925

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus ihmisten ostoimpulsiivisuuteen 

    Hietikko, Kim (2018)
    Tutkielmassani käsittelen verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutusta ihmisten ostoimpulsiivisuuteen. Tutkielma koostuu johdannosta, suosittelujärjestelmät sisältöluvusta, suosittelujärjestelmien vaikutuksesta ...
  • Verkkokaupan käyttöliittymäsuunnittelun vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen 

    Jussila, Jenni (2020)
    Verkkokaupoissa asioinnin suosio on kasvanut huomattavasti Internetin käytön lisääntyessä. Suosion kasvaessa on oleellista tutkia, miten verkkokauppa-suunnittelulla voidaan vahvistaa asiakkaan ostopäätöstä ja täten lisätä ...
  • Vaikuttajamarkkinoinnin keskeiset vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa 

    Liimatainen, Oona (2020)
    Tässä tutkielmassa tutkittiin vaikuttajamarkkinoinnin keskeisiä vaikutuksia kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tavoitteena oli myös selvittää, miksi vaikuttajamar ...
  • Käytettävyyden vaikutus mobiililaitteen ostopäätökseen kuluttajan näkökulmasta 

    Flink, Lauri (2018)
    Tämän pro gradu -tutkielman keskeisenä sisältönä ovat mobiililaitteet, niiden ostopäätös ja käytettävyyden vaikutus ostopäätökseen kuluttajan näkökulmasta. Tutkielmassa selvitetään yleisimpiä ominaisuuksia ja muita tekijöitä, ...
  • Suosittelujärjestelmien vaikutus median kulutukseen ja mielipiteen muodostumiseen 

    Böger, Niiles (2019)
    Tassa tutkielmassa selvitetaan sita, miten hakukoneiden, sosiaalisen median ja muiden medioiden suosittelujarjestelmat vaikuttavat median kulutukseen ja mielipiteen muodostumiseen. Tutkielma toteutetaan kirjallisuuskatsauksena, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre