dc.contributor.advisor | Maunumäki, Minna | |
dc.contributor.author | Turunen, Mari | |
dc.date.accessioned | 2023-02-14T07:46:02Z | |
dc.date.available | 2023-02-14T07:46:02Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85446 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa selvitettiin, mitä paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa kerrotaan huoltajien kanssa tehtävästä kasvatusyhteistyöstä ja huoltajien osallisuuden mahdollisuuksista. Mitä erilaisia yhteistyön muotoja varhaiskasvatuksen ja huoltajien välillä on ja miten huoltajien osallisuus näkyy suunnitelmissa? Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja dokumenttipohjainen aineisto koostui kuntien varhaiskasvatussuunnitelmista, jotka olivat julkisesti saatavilla kuntien internet-sivuilla. Suunnitelmat analysoitiin temaattisen analyysin kautta keräten niistä huoltajin kanssa tehtävään yhteistyöhön ja huoltajien osallisuuteen liittyvät maininnat omaan tiedostoonsa. Näistä kahdesta tutkimuskysymysten mukaisesta aiheesta koostettiin analyysin myötä teemoitellut taulukot kuvaamaan tuloksia. Tutkimuksen tulosten mukaan huoltajien kanssa tehtävä kasvatusyhteistyö varhaiskasvatuksen henkilöstön kanssa on huoltajia kunnioittavaa ja vuorovaikutteista, lapsen hyvinvoinnin varmistavaa yhteistyötä joka pitää sisällään myös huoltajien osallisuuden. Huoltajan asiantuntijuus lapsensa asioissa nähtiin tärkeänä osana yhteistyötä. Osallisuus näkyi kuntien varhaiskasvatussuunnitelmissa huoltajien mahdollisuutena vaikuttaa muun muassa toimintasuunnitelmiin ja kunnan varhaiskasvatussuunnitelmien sisältöihin. Myös huoltajan mahdollisuus osallistua lapsensa varhaiskasvatuspäivään nähtiin vahvana osallisuuden toteutumisen keinona. Kuntien varhaiskasvatussuunnitelmien mukaan yhteistyötä huoltajien kanssa tehdään lapsen etu ja hyvinvointi edellä. Toimiva ja laadukas kasvatusyhteistyö edistää niin huoltajien, lasten kuin varhaiskasvatuksen henkilöstönkin hyvinvointia ja kasvattaa luottamusta sekä sujuvoittaa arkea. Huoltajien osallisuuden sisältyessä kasvatusyhteistyöhän, on varhaiskasvatuksessa sille monia mahdollisuuksia, taaten jokaiselle huoltajalle sen tasoisen osallisuuden mahdollisuuden kuin mihin huoltaja on valmis. | fi |
dc.format.extent | 40 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.title | Kasvatusyhteistyö ja huoltajien osallisuus kuntakohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202302141735 | |
dc.type.ontasot | Seminar report | en |
dc.type.ontasot | Seminaarityö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | kasvatusyhteistyö | |
dc.subject.yso | huoltajat | |
dc.subject.yso | vanhemmat | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.subject.yso | päivähoito | |
dc.subject.yso | kasvatus | |