Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLipponen, Sari
dc.contributor.authorSeppänen, Katariina
dc.date.accessioned2023-02-03T06:14:19Z
dc.date.available2023-02-03T06:14:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85342
dc.description.abstractKandidaatintutkielmani käsittelee varhaiskasvatuksen työntekijöiden digitaalista osaamista. Varhaiskasvatuksen henkilöstö on murroksen edessä, koska digitaalista osaamista on pyritty vahvistamaan varhaiskasvatuksessa yhteiskuntamme digitalisoitumisen myötä. Digitaalinen osaaminen on tullut uudistuneen termin myötä perusteasiakirjaan velvoittavana. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia varhaiskasvatuksen henkilöstön digitaalista osaamista. Tarkoituksena oli myös pohtia varhaiskasvatuksen työntekijöiden asenteita digitaalisuutta kohtaan sekä tarkastella varhaiskasvatuksen työntekijöiden mahdollisuuksia kehittää digitaalisia taitoja. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin kesäkuussa 2022 haastattelemalla yhden kaupungin alueelta varhaiskasvatuksen digivastaavia. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja tutkimukseen osallistui kahdeksan varhaiskasvatuksen digivastaavaa. Kerättyä aineistoa analysoin hyödyntämällä aineistolähtöistä analyysimenetelmää. Tämän tutkimuksen mukaan varhaiskasvatuksen henkilöstö tarvitsee lisäkoulutusta kehittääkseen digitaalisia taitojaan. Haasteena digitaaliselle osaamiselle nousivat ikä, resurssipula ja henkilöstön asenteet digitaalisuutta kohtaan. Tutkimustulosten myötä digitaalinen osaaminen varhaiskasvatuksessa on ollut samojen haasteiden edessä jo useiden vuosien ajan, joten tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, onko aiempiin tutkimustuloksiin tullut muutosta. Digitaalisen osaamisen jatkuva kehittäminen on tärkeää.fi
dc.format.extent47
dc.language.isofi
dc.subject.otherdigitaalinen osaaminen
dc.subject.otherdigitaaliset taidot
dc.subject.otheropetushenkilöstö
dc.titleVarhaiskasvatuksen henkilöstön digitaalinen osaaminen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202302031624
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysohenkilöstö
dc.subject.ysodigitalisaatio
dc.subject.ysovarhaiskasvatuksen opettajat
dc.subject.ysoammattitaito


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot