dc.contributor.advisor | Lipponen, Sari | |
dc.contributor.author | Seppänen, Katariina | |
dc.date.accessioned | 2023-02-03T06:14:19Z | |
dc.date.available | 2023-02-03T06:14:19Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85342 | |
dc.description.abstract | Kandidaatintutkielmani käsittelee varhaiskasvatuksen työntekijöiden digitaalista osaamista. Varhaiskasvatuksen henkilöstö on murroksen edessä, koska digitaalista osaamista on pyritty vahvistamaan varhaiskasvatuksessa yhteiskuntamme digitalisoitumisen myötä. Digitaalinen osaaminen on tullut uudistuneen termin myötä perusteasiakirjaan velvoittavana. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia varhaiskasvatuksen henkilöstön digitaalista osaamista. Tarkoituksena oli myös pohtia varhaiskasvatuksen työntekijöiden asenteita digitaalisuutta kohtaan sekä tarkastella varhaiskasvatuksen työntekijöiden mahdollisuuksia kehittää digitaalisia taitoja.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin kesäkuussa 2022 haastattelemalla yhden kaupungin alueelta varhaiskasvatuksen digivastaavia. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja tutkimukseen osallistui kahdeksan varhaiskasvatuksen digivastaavaa. Kerättyä aineistoa analysoin hyödyntämällä aineistolähtöistä analyysimenetelmää.
Tämän tutkimuksen mukaan varhaiskasvatuksen henkilöstö tarvitsee lisäkoulutusta kehittääkseen digitaalisia taitojaan. Haasteena digitaaliselle osaamiselle nousivat ikä, resurssipula ja henkilöstön asenteet digitaalisuutta kohtaan. Tutkimustulosten myötä digitaalinen osaaminen varhaiskasvatuksessa on ollut samojen haasteiden edessä jo useiden vuosien ajan, joten tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, onko aiempiin tutkimustuloksiin tullut muutosta. Digitaalisen osaamisen jatkuva kehittäminen on tärkeää. | fi |
dc.format.extent | 47 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | digitaalinen osaaminen | |
dc.subject.other | digitaaliset taidot | |
dc.subject.other | opetushenkilöstö | |
dc.title | Varhaiskasvatuksen henkilöstön digitaalinen osaaminen | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202302031624 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | osaaminen | |
dc.subject.yso | henkilöstö | |
dc.subject.yso | digitalisaatio | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatuksen opettajat | |
dc.subject.yso | ammattitaito | |