Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorViitala, Riitta
dc.contributor.authorAhola, Iida
dc.date.accessioned2023-01-30T11:11:47Z
dc.date.available2023-01-30T11:11:47Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85236
dc.description.abstractTutkielmassa tutkittiin, millaisena apuna luokanopettajat kokevat oppimissuunnitelman oppilaan käyttäytymisen tukemisessa. Ensimmäisen tutkimuskysymyksen tarkoituksena oli kartoittaa opettajien näkemyksiä siitä, millaisia käyttäytymiseen liittyviä tavoitteita oppimissuunnitelmiin asetetaan. Toisena selvitettiin, miten oppimissuunnitelma opettajien mukaan hyödyttää oppilaan käyttäytymisen tukemisessa. Tutkimusta varten haastateltiin neljää alkuopettajaa, jotka opettivat ensimmäisen ja toisen luokan yhdysluokkaa. Opettajat työskentelivät samassa kunnassa ja olivat opettaneet tehostetun tuen oppilaita, joilla tuki kohdistui osittain tai kokonaan käyttäytymisen tukemiseen. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla maaliskuussa 2022 ja litteroitu aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimus osoitti, että tavoitteiden kirjaamisen lähtökohtana ovat oppilastuntemus, oppilaan käyttäytymisen pulmien syyt sekä yhteistyö huoltajien ja erityisopettajan kanssa. Näitä tietoja käyttämällä opettajat pyrkivät kirjaamaan oppilaille pilkottuja tavoitteita, joiden avulla voidaan saavuttaa oppilaan käyttäytymistä tukevia taitoja. Oppimissuunnitelmaan laadittuja tavoitteita seurataan havainnoimalla ja niihin palataan useimmiten arviointikeskustelujen yhteydessä. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että opettajat kokivat oppimissuunnitelman hyödyn oppilaan käyttäytymisen tukemiseen vähäiseksi. Asiakirjasta koettiin olevan eniten hyötyä, kun suunnitellaan oppilaan opetusta. Lisäksi opettajien mukaan sen avulla helpottuu monialaisen yhteistyön toteuttaminen huoltajien ja muiden ammattilaisten kanssa.fi
dc.format.extent62
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkäyttäytymisen tukeminen
dc.subject.otheroppimissuunnitelma
dc.titleOppimissuunnitelman hyödyntäminen oppilaan käyttäytymisen tukemisessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202301301523
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoalkuopetus
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysokäyttäytyminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot