Oppimissuunnitelman hyödyntäminen oppilaan käyttäytymisen tukemisessa
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkielmassa tutkittiin, millaisena apuna luokanopettajat kokevat oppimissuunnitelman oppilaan käyttäytymisen tukemisessa. Ensimmäisen
tutkimuskysymyksen tarkoituksena oli kartoittaa opettajien näkemyksiä siitä,
millaisia käyttäytymiseen liittyviä tavoitteita oppimissuunnitelmiin asetetaan.
Toisena selvitettiin, miten oppimissuunnitelma opettajien mukaan hyödyttää
oppilaan käyttäytymisen tukemisessa.
Tutkimusta varten haastateltiin neljää alkuopettajaa, jotka opettivat
ensimmäisen ja toisen luokan yhdysluokkaa. Opettajat työskentelivät samassa
kunnassa ja olivat opettaneet tehostetun tuen oppilaita, joilla tuki kohdistui
osittain tai kokonaan käyttäytymisen tukemiseen. Aineisto kerättiin
puolistrukturoidulla teemahaastattelulla maaliskuussa 2022 ja litteroitu aineisto
analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimus osoitti, että tavoitteiden kirjaamisen lähtökohtana ovat
oppilastuntemus, oppilaan käyttäytymisen pulmien syyt sekä yhteistyö
huoltajien ja erityisopettajan kanssa. Näitä tietoja käyttämällä opettajat pyrkivät
kirjaamaan oppilaille pilkottuja tavoitteita, joiden avulla voidaan saavuttaa
oppilaan käyttäytymistä tukevia taitoja. Oppimissuunnitelmaan laadittuja
tavoitteita seurataan havainnoimalla ja niihin palataan useimmiten
arviointikeskustelujen yhteydessä. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että opettajat
kokivat oppimissuunnitelman hyödyn oppilaan käyttäytymisen tukemiseen
vähäiseksi. Asiakirjasta koettiin olevan eniten hyötyä, kun suunnitellaan
oppilaan opetusta. Lisäksi opettajien mukaan sen avulla helpottuu monialaisen
yhteistyön toteuttaminen huoltajien ja muiden ammattilaisten kanssa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29560]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oppilaan sukupuolen, luokka-tason, käyttäytymisen ja opettajan antaman kehuvan palautteen yhteys oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen
Nyholm, Anna-Mari (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, ovatko oppilaan sukupuoli, luokka-aste, käyttäytyminen ja opettajan antama kehuva palaute yhteydessä oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen. Tutkimusaineistona käytettiin ProKoulu-hankkeessa ... -
"Jokainen oppilas käyttäytyy hyvin, jos vain osaa." : erityisopettajien keinoja oppilaan käyttäytymisen tukemiseen
Tiikasalo, Elias (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisin keinoin alakoulussa työskentelevät erityisopettajat tukevat oppilasta, jolla ilmenee häiriökäyttäytymistä. Tutkimuksen avulla pyrittiin löytämään erilaisia käytännön keinoja ... -
Esi- ja alkuopetuksen opettajien käyttämät menetelmät oppilaiden ei-toivotun käyttäytymisen vähentämiseksi
Känsäkangas, Maria (2004) -
Luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä käytöspassista käyttäytymisen ohjaamisen sekä oppilaan arvioinnin välineenä
Mäkelä, Tarja; Pesola, Kristiina (2005) -
Käyttäytymisen ihanneoppilas? : käyttäytymisen arvioinnin perusteet Vantaan koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa
Kuronen, Susanna (2018)Pro-gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää vantaalaisten koulukohtaisten käyttäytymisen arvioinnin perusteiden sisällöt, yhteneväisyydet ja erot sekä millaisen käyttäytymisen ihanneoppilaan mallin ne luovat. Tutkimuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.