dc.contributor.advisor | Ekonoja, Antti | |
dc.contributor.author | Nyman, Antti | |
dc.date.accessioned | 2023-01-27T07:30:53Z | |
dc.date.available | 2023-01-27T07:30:53Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85221 | |
dc.description.abstract | Tämä teoreettinen tutkimus perustuu tieteenfilosofisesti kriittisen teorian perinteeseen ja sen intressinä on muuttaa maailmaa uutta tietoa tuottamalla. Tutkimuksen tavoite on selvittää, miten jalkapallon videovalmentamista voitaisiin parantaa, jos metanarratiivina käytetään verkko-opetusta. Pyritään siis uuden tiedon avulla lisäämään eri toimijoiden aktiivista roolia jalkapallon videovalmennusprosessissa problematisoimalla vallitseva tilanne ja esittämällä toimia asioiden parantamiseksi.
Tutkimuksessa vastataan siihen, miten hyvin multimodaalisen verkko-opetuksen malli soveltuu jalkapallon videovalmennusta kuvaavaksi malliksi, mitä jalkapallon videovalmennuksen ongelmia mallin avulla voidaan tunnistaa ja mitä potentiaalisia kehityssuuntia mallin kautta voidaan esittää jalkapallon videovalmennuksen jatkotutkimusagendaksi. Tutkimuksessa yhdistyvät laadullinen sisällönanalyysi ja integroiva kirjallisuuskatsaus. Teoriaohjaavan sisällönanalyysin runkona käytetään multimodaalisen verkko-opetuksen mallia, jonka osa-alueet toimivat yläluokkina. Integroivassa kirjallisuuskatsauksessa analysoidaan 34 tieteellisen artikkelin aineistoa abduktiivista päättelyä käyttäen.
Tutkimuksen tuloksena esitetään integroiva katsaus tärkeimmistä löydöksistä. Katsauksen perusteella syntyi malli jalkapallon videovalmennuksesta multimodaalisena verkko-opetuksena, jonka avulla pohditaan kriittisesti jalkapallon videovalmennukseen liittyviä ongelmia, kuten teknologian ylikäyttöä, henkisen kuormituksen lisääntymistä ja valmennuksen aliresursointia sekä potentiaalisia kehittämissuuntia, kuten joukkuepelin kehittämistä, pelaajan osallistumisen lisäämistä ja valmentajien kehittymistä. | fi |
dc.description.abstract | Regarding philosophy of science, this theoretical study is based on critical theory. The interest of this study is to change the world by creating new knowledge and the goal is to find out how video coaching of football could be made better, if the metanarrative of online learning is used. With the help of new knowledge, the attempt is to increase the active role of different stakeholders in the video coaching process by problematizing the current situation and by proposing ideas to improve it.
The study answers how well the multimodal model for online learning is also able to model video coaching of football, what problems in video coaching can be distinguished and what potential development areas can be proposed with the help of the model as the future research agenda for the area. This study combines qualitative content analysis with integrative literature review. Multimodal model for online learning is used as the structure for the theory guided content analysis so that its classes are used as the main categories of the analysis. 34 scientific articles were analyzed in the integrative literature review by using abductive thinking.
As a result of this study, an integrative review of the most important findings is presented. Based on the review, a multimodal model for video coaching of football as online learning is proposed. Based on the new model, a critical analysis of problems such as overuse of technology, increase of mental workload and under-resourcing of coaching together with potential development areas such as development of teamplay, player participation and coach development are discussed. | en |
dc.format.extent | 100 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | videovalmennus | |
dc.subject.other | videopalaute | |
dc.subject.other | integroiva kirjallisuuskatsaus | |
dc.subject.other | laadullinen sisällönanalyysi | |
dc.title | Jalkapallon videovalmennus multimodaalisena verkko-opetuksena : kriittinen integroiva kirjallisuuskatsaus | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202301271512 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Koulutusteknologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Koulutusteknologia | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | kriittinen teoria | |
dc.subject.yso | jalkapallo | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | verkko-opetus | |
dc.subject.yso | valmennus | |
dc.subject.yso | kirjallisuuskatsaukset | |
dc.subject.yso | valmentajat | |
dc.subject.yso | opetusteknologia | |
dc.subject.yso | video | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |