dc.contributor.author | Sulkanen, Mimmu | |
dc.contributor.author | Räikkönen, Eija | |
dc.contributor.author | Alasuutari, Maarit | |
dc.date.accessioned | 2023-01-25T12:31:56Z | |
dc.date.available | 2023-01-25T12:31:56Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Sulkanen, M., Räikkönen, E., & Alasuutari, M. (2022). Kotiin jääneiden lasten huomiointi päiväkodeissa kevään 2020 covid-19-poikkeusolojen aikana. <i>Kasvatus</i>, <i>53</i>(5), 451-466. <a href="https://doi.org/10.33348/kvt.125518" target="_blank">https://doi.org/10.33348/kvt.125518</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_172567239 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85186 | |
dc.description.abstract | Suomessa asetettiin keväällä 2020 covid-19-pandemiasta johtuen poikkeusolot, jolloin kunnat vapautettiin varhaiskasvatuksen järjestämisvastuusta ja suositeltiin lasten jäämistä kotiin varhaiskasvatuksesta, jos se perheille oli mahdollista. Enemmistö lapsista jäi kotiin ja heille järjestettävästä varhaiskasvatustoiminnasta tehtiin ratkaisuja paikallisesti. Tämä on saattanut asettaa lapsia eriarvoiseen asemaan. Tutkimuksessamme tarkastelemme, kuinka päiväkodit huomioivat poikkeusolojen aikana päiväkodista kotiin jääneitä lapsia sekä mitkä lapseen tai perheeseen liittyvät tai kontekstuaaliset tekijät selittivät huomioinnin todennäköisyyttä. Analysoimme 5-6-vuotiaiden lasten vanhemmilta syksyllä 2020 kerättyä kyselyaineistoa (N=994) binäärisen logistisen regressioanalyysin ja keskimääräisten marginaaliefektien avulla. Noin puolta päiväkodeista kotiin jääneistä lapsista huomioitiin kotihoidon aikana; huomioinnin tavat ja määrä kuitenkin vaihtelivat. Useimmin huomioinnin tavat liittyivät varhaiskasvatuksen kasvatukselliseen vastuuseen. Lasten vertaissuhteita tukevaa toimintaa tarjottiin vähiten. Lapsi huomioitiin todennäköisemmin, jos hän oli yksityisessä päiväkodissa tai asui korkeamman covid-19-ilmaantuvuusluvun kunnassa. Mitkään tutkituista lapseen tai perheeseen liittyvistä tekijöistä (lapsen tuen tarve, terveydentila, asuinpaikka, vanhemman koulutustaso tai synnyinmaa) eivät ennustaneet huomiointia. Tuloksemme osoittavat tarpeen kehittää valtakunnalliset toimintakäytännöt varhaiskasvatukseen vastaavien kriisitilanteiden varalle lasten eriarvoisen kohtelun välttämiseksi. | fi |
dc.description.abstract | In March 2020, the Finnish municipalities were exempted from their responsibility to provide early childhood education and care (ECEC), and children were recommended to remain in-home care The decisions concerning distance ECEC services were made locally. This article examines 1) what types of support ECEC centres provided for the children who remained in-home care and 2) which child and family-related and contextual factors explained the likelihood of receiving support' The survey data of parents (N=994) showed that half of the 5-6-year-old children received support from their ECEC centres. Most often, the support comprised educational activities. Children’s peer relationships and play activities were supported rarely. A child received support more likely if s/he was in a private ECEC centre instead of a municipal on-e and if s/he lived in a municipality with a higher COVID-19 incidence. None of the child or family-related factors predicted receiving support. Our results show the need to develop national guidelines in ECEC for future crisis situations in order to avoid children's inequality. | en |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Koulutuksen tutkimuslaitos | |
dc.relation.ispartofseries | Kasvatus | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Kotiin jääneiden lasten huomiointi päiväkodeissa kevään 2020 covid-19-poikkeusolojen aikana | |
dc.type | research article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202301251478 | |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 451-466 | |
dc.relation.issn | 0022-927X | |
dc.relation.numberinseries | 5 | |
dc.relation.volume | 53 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat, 2022 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | article | |
dc.subject.yso | kotihoito | |
dc.subject.yso | COVID-19 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.subject.yso | etäopetus | |
dc.subject.yso | poikkeusolot | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5513 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p38829 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1650 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p282 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p542 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p734 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.relation.doi | 10.33348/kvt.125518 | |
dc.type.okm | A1 | |