Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHaapakoski, Kaisa
dc.contributor.authorVäisänen, Henna
dc.date.accessioned2023-01-25T06:20:58Z
dc.date.available2023-01-25T06:20:58Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85163
dc.description.abstractKandidaatintutkielmassani tutkin asiakasväkivaltaa sosiaalityössä esiintyvänä ilmiönä ja siihen liittyviä johtamiskäytäntöjä. Kuvailen sosiaalityöntekijöiden kohtaamaa asiakasväkivaltaa ja sen seurauksia niin työntekijälle kuin hänen edustamalleen organisaatiolle. Tämän lisäksi analysoin asiakasväkivaltaa koskevia tutkimuksia kirjallisuuskatsauksen menetelmällä hyödyntäen teoreettisena taustana Colby S. Petersin määrittelemiä sosiaalityön johtamisen tasoluokitteluja. Sosiaalityö on merkittävä riskiala asiakasväkivallalle. Sosiaalityössä työskennellään läheisesti huono-osaisuuden eri teemojen parissa, jotka limittyvät myös väkivaltaisen käyttäytymisen taustatekijöihin. Väkivaltaisen käyttäytymisen syynä voi olla myös yhteiskunnallisiin, sosiaalisiin ja psykologisiin alueisiin liittyvien monien eri vaikeuksien kasaantuminen. Sosiaalityössä itsessään tasapainotellaan avun ja kontrollin välillä, joka voi aiheuttaa asiakkaille niin positiivisia kuin negatiivisiakin tunteita. Asiakkaan aggressiivinen tai väkivaltainen käytös työntekijää kohtaan aiheuttaa pitkäkantoisia seurauksia niin työntekijälle itselleen työntekijänä ja yksityishenkilönä sekä koko työorganisaatiolle, kun uupuneet työntekijät vaihtavat työpaikkaa tai kokonaan alaa. Haluan työssäni erityisesti nostaa esille sellaisia ilmiöitä ja tasoja, jotka altistavat sosiaalityöntekijät asiakasväkivallan riskille, mutta eivät liity suoraan asiakkaisiin itseensä. Esimerkiksi resurssien puute, henkilöstöpula sekä tehokkaiden väkivallan ehkäisymenetelmien puute on todettu kulkevan käsi kädessä väkivaltatilanteiden riskin kanssa. Suhtaudun optimistisesti siihen, että hyvällä sosiaalityön johtamistyön laadulla voidaan ehkäistä niin asiakasväkivaltaa kuin myös sen negatiivisia seurauksia, vaikka ala itsessään kärsii resurssipulasta. Erityisen tärkeänä tutkimuksessani näyttäytyy asiakasväkivallan ei-hyväksyttävyyden esiintuominen organisaation ja sitä edustavien esimiesten toimesta. Sosiaalityön esimiesten ja johtajien tulee muistaa roolinsa johtajina, ei sosiaalityöntekijöinä, kun kyseessä on henkilöstön hyvinvointi.fi
dc.format.extent34
dc.language.isofi
dc.titleKuka suojelee ja ketä? : johtamistyön tasot sosiaalityössä kohdattavaa asiakasväkivaltaa käsittelevissä tutkimuksissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202301251457
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSosiaalityöfi
dc.contributor.oppiaineSocial Worken
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi210
dc.subject.ysososiaalityö
dc.subject.ysososiaalityöntekijät
dc.subject.ysoväkivalta
dc.subject.ysojohtaminen
dc.subject.ysotyöntekijät
dc.subject.ysososiaaliala
dc.subject.ysoorganisaatiot
dc.subject.ysotyöpaikkaväkivalta
dc.subject.ysojohtajuus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot