dc.contributor.advisor | Vehkakoski, Tanja | |
dc.contributor.author | Väisälä, Saara | |
dc.contributor.author | Kaleva, Riina | |
dc.date.accessioned | 2023-01-17T07:53:43Z | |
dc.date.available | 2023-01-17T07:53:43Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85050 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten eriyttämisestä kirjoitetaan alakoulussa laadituissa oppimisen ja koulunkäynnin tuen asiakirjoissa. Tutkimus kohdentui siihen, mitä eriyttämisen keinoja opettajat kirjaavat tuen asiakirjoihin ja millaisia nämä kirjaukset ovat tyyliltään. Tavoitteena oli muodostaa kokonaiskäsitys siitä, miten eriyttäminen näkyy asiakirjoissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistona käytettiin Lapsesta ja perheestä kirjoittaminen - kolmiportaisen tuen asiakirjat esi- ja perusopetuksessa -hankkeen pseudonymisoitua asiakirja-aineistoa. Tutkimus rajattiin koskemaan suunnitelma-asiakirjoja eli vuosiluokilla 1–6 laadittuja oppimissuunnitelmia ja HOJKSeja. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyyttisesti. Eriyttämisen keinojen tarkastelun pohjana oli Roihan ja Polson (2018) Viiden O:n malli eriyttämisen keinoista ja kirjausten tyylin tarkastelussa kiinnitimme huomiota sisällön lisäksi siihen, miten eriyttämisestä oli kirjoitettu. Tutkimuksessa asiakirjoista löytyi useita eriyttämisen keinoja, jotka sijoittuivat Viiden O:n mallin mukaisesti oppimisympäristöön, opetusjärjestelyihin, opetusmenetelmiin, opetuksen tukimateriaaleihin ja oppimisen arviointiin liittyviin keinoihin. Kirjaukset erosivat tyylillisesti niiden tarkkuuden, suhteellisuuden ja käytäntösuhteen osalta. Tutkimus laajentaa käsitystä eriyttämisestä ja toteaa asiakirjoihin kirjattujen eriyttämisen keinojen edustavan monipuolisesti kaikkia Viiden O:n ryhmittelyn eriyttämisen keinoja. Lisäksi tutkimuksen tulokset muistuttavat tarkkojen kirjausten tärkeydestä. | fi |
dc.format.extent | 66 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | pedagoginen dokumentointi | |
dc.subject.other | oppimissuunnitelma | |
dc.title | Eriyttämisestä kirjoittaminen perusopetuksen vuosiluokilla 1–6 laadituissa oppimissuunnitelmissa ja HOJKS-asiakirjoissa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202301171353 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | HOJKS | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.subject.yso | eriyttäminen | |
dc.subject.yso | kolmiportainen tuki | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |