Show simple item record

dc.contributor.advisorVehkakoski, Tanja
dc.contributor.authorVäisälä, Saara
dc.contributor.authorKaleva, Riina
dc.date.accessioned2023-01-17T07:53:43Z
dc.date.available2023-01-17T07:53:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85050
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa selvitettiin, miten eriyttämisestä kirjoitetaan alakoulussa laadituissa oppimisen ja koulunkäynnin tuen asiakirjoissa. Tutkimus kohdentui siihen, mitä eriyttämisen keinoja opettajat kirjaavat tuen asiakirjoihin ja millaisia nämä kirjaukset ovat tyyliltään. Tavoitteena oli muodostaa kokonaiskäsitys siitä, miten eriyttäminen näkyy asiakirjoissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistona käytettiin Lapsesta ja perheestä kirjoittaminen - kolmiportaisen tuen asiakirjat esi- ja perusopetuksessa -hankkeen pseudonymisoitua asiakirja-aineistoa. Tutkimus rajattiin koskemaan suunnitelma-asiakirjoja eli vuosiluokilla 1–6 laadittuja oppimissuunnitelmia ja HOJKSeja. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyyttisesti. Eriyttämisen keinojen tarkastelun pohjana oli Roihan ja Polson (2018) Viiden O:n malli eriyttämisen keinoista ja kirjausten tyylin tarkastelussa kiinnitimme huomiota sisällön lisäksi siihen, miten eriyttämisestä oli kirjoitettu. Tutkimuksessa asiakirjoista löytyi useita eriyttämisen keinoja, jotka sijoittuivat Viiden O:n mallin mukaisesti oppimisympäristöön, opetusjärjestelyihin, opetusmenetelmiin, opetuksen tukimateriaaleihin ja oppimisen arviointiin liittyviin keinoihin. Kirjaukset erosivat tyylillisesti niiden tarkkuuden, suhteellisuuden ja käytäntösuhteen osalta. Tutkimus laajentaa käsitystä eriyttämisestä ja toteaa asiakirjoihin kirjattujen eriyttämisen keinojen edustavan monipuolisesti kaikkia Viiden O:n ryhmittelyn eriyttämisen keinoja. Lisäksi tutkimuksen tulokset muistuttavat tarkkojen kirjausten tärkeydestä.fi
dc.format.extent66
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherpedagoginen dokumentointi
dc.subject.otheroppimissuunnitelma
dc.titleEriyttämisestä kirjoittaminen perusopetuksen vuosiluokilla 1–6 laadituissa oppimissuunnitelmissa ja HOJKS-asiakirjoissa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202301171353
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoHOJKS
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysoeriyttäminen
dc.subject.ysokolmiportainen tuki
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright