Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorAlasuutari, Maarit
dc.contributor.authorHyyrynen, Roosa
dc.date.accessioned2023-01-17T07:50:47Z
dc.date.available2023-01-17T07:50:47Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85048
dc.description.abstractMusiikkikasvatuksen osuus on aiemmissa tutkimuksissa todettu verrattain pieneksi varhaiskasvatuksen pedagogiikassa. Musiikkikasvatusta ei olla Suomessa kuitenkaan tarkasteltu asiakirjatasolla, minkä vuoksi niiden tarkastelu antaa näkökulmaa musiikkikasvatuksen sisällölliseen tarkasteluun. Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin, miten musiikkikasvatus kuvataan viisivuotiaiden esiopetusta ja varhaiskasvatusta ohjaavissa asiakirjoissa. Tutkimuksessa selvitettiin myös, onko kaksivuotisen esiopetuskokeilun kokeilu- ja verrokki-ryhmien välillä eroa viisivuotiaiden musiikkikasvatuksen toteuttamisessa. Tutkimuksessa hyödynnettiin mixed metohds -lähestymistapaa. Tutkimusaineisto saatiin ESKO-tutkimushankkeesta valmiina aineistona. Laadullinen aineisto analysoitiin sisällön analyysillä, ja määrällinen aineisto analysoitiin hyödyntäen Mann Whitneyn U-testiä. Tutkimustuloksista voitiin päätellä, että musiikkikasvatus ei sisällöllisesti eroa kaksivuotisen esiopetuskokeilun kokeilu- ja verrokkikuntien ohjaavissa asiakirjoissa. Asiakirjoista erotettiin viisi yhteistä kategoriaa, joiden avulla voitiin jäsentää musiikkikasvatuksen sisältöjä asiakirjatasolla. Määrällisen analyysin perusteella voitiin todeta, että musiikkikasvatusta toteutetaan yhteensä enemmän ohjatussa toiminnassa, kuin ohjatussa leikissä. Musiikkikasvatusta ohjatussa leikissä toteutettiin kuitenkin enemmän verrokkiryhmässä kuin kokeiluryhmässä. Laadullinen aineisto osoitti lisäksi, että varhaiskasvatuksen opettajat ovat osin epätasa-arvoisessa asemassa, sillä musiikkikasvatusta ei kuvailtu kaikissa asiakirjoissa yhtä laajasti.fi
dc.format.extent38
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherkaksivuotinen esiopetus
dc.titleMusiikkikasvatus viisivuotiaiden kaksivuotisen esiopetuskokeilun kokeilu- ja verrokkiryhmiä ohjaavissa asiakirjoissa ja ryhmien toiminnassa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202301171351
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysotaidekasvatus
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright