Innovatiivinen kielikasvatus varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen pedagogisessa toiminnassa ja ohjaavissa asiakirjoissa
Päivämäärä
2024Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkimme, miten kielikasvatusta voidaan toteuttaa vastaten varhaiskasvatussuunnitelman oppimisen alueiden (Opetushallitus, 2022) sekä esiopetuksen opetussuunnitelman oppimiskokonaisuuksien (Opetushallitus, 2014) pedagogisiin tavoitteisiin. Näitä alueita ovat Kielten rikas maailma, Ilmaisun monet muodot, Minä ja meidän yhteisömme, Tutkin ja toimin ympäristössäni sekä Kasvan, liikun ja kehityn.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa käytettiin Innovatiivisen kielikasvatuksen kartta ja kompassi -hankkeessa (IKI) kerättyjä 11 varhaiskasvatuksen ammattilaisen haastattelua kielikasvatuksen innovaatioista (Kangasvieri ym., 2021). Aineisto analysoitiin hyödyntämällä laadullista sisällönanalyysia.
Tutkimustulokset kuvaavat esimerkiksi leikkien, liikunnan sekä musiikin hyödyntämistä arjen toistuvissa tilanteissa, kuten ruokailu- ja pukemistilanteissa. Kielikasvatus voi olla myös pieniä hetkiä arjessa, kuten yksittäisen laulun laulamista eri kielillä tai värien käsittelyä eri kielten avulla. Tällaisen toiminnan kautta tuetaan lasten positiivista suhtautumista kieltenoppimista kohtaan läpi elämän.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että kielikasvatusta toteutetaan monipuolisesti eri oppimisen alueita ja oppimiskokonaisuuksia huomioiden sekä niitä yhdistäen erilaisissa oppimisympäristöissä osana laadukasta kielikasvatusta.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikkikasvatus viisivuotiaiden kaksivuotisen esiopetuskokeilun kokeilu- ja verrokkiryhmiä ohjaavissa asiakirjoissa ja ryhmien toiminnassa
Hyyrynen, Roosa (2022)Musiikkikasvatuksen osuus on aiemmissa tutkimuksissa todettu verrattain pieneksi varhaiskasvatuksen pedagogiikassa. Musiikkikasvatusta ei olla Suomessa kuitenkaan tarkasteltu asiakirjatasolla, minkä vuoksi niiden tarkastelu ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja positiivisen pedagogiikan ilmentymisestä pedagogisessa toiminnassa
Purola, Anniina (2022)Tämä proseminaaritutkimus käsitteli positiivista pedagogiikkaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja positiivisen pedagogiikan ilmentymisestä varhaiskasvatuksen ... -
Viisivuotiaiden kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu : esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen laadun vertailua
Sulkanen, Mimmu; Saranko, Lotta; Alasuutari, Maarit; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2024)Opetushallitus toteutti vuosina 2021–2024 kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun, jonka aikana noin 15 000 vuosina 2016 ja 2017 syntynyttä lasta aloitti esiopetuksen viisivuotiaina ja noin 20 000 varhaiskasvatukseen osallistuvaa ... -
Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun opettajien käsityksiä viisivuotiaiden lasten esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen eroista
Muhonen, Heli; Saranko, Lotta; Sulkanen, Mimmu; Alasuutari, Maarit; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Suomen varhaiskasvatus ry, 2024)We examined the extent to which the teachers of the national two-year pre-primary education trial see differences between the early childhood education and care (ECEC) and pre-primary education of five-year-old children. ... -
Pedagoginen kirjaaminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun erityisen tuen HOJKS-asiakirjoissa
Huhtala, Katriina; Knuutila, Mirva (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä tietoa laadukkaan pedagogisen kirjaamisen tavoista erityisen tuen HOJKS-asiakirjoissa. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia pedagogisten asiakirjojen kirjaamista ja niissä ilmentyviä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.