Digitaalisen kuilun vaikutus eriarvoisuuden muodostumiselle
Authors
Date
2022Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämä tutkielma käsittelee digitaalisen kuilun merkitystä tietoyhteiskunnassa. Digitaalinen kuilu tai digitaalinen kahtiajako tarkoittaa tiedon jakautumista suuren informaatiomäärän johdosta. Tiedon jakautumiseen vaikuttaa muun muassa yksilön tausta, oppimisen määrä ja vapaaehtoisuus IT-laitteiden kanssa toimimiseen. Myös algoritmit vaikuttavat siihen, millaista tietoa yksilö saavuttaa. Algoritmit pyrkivät yhdistämään käyttäjän ja tiedon, mutta viihdekäyttöön perustuva Internetin käyttö saa algoritmin tarjoamaan käyttäjälle yksipuolista sisältöä. Osa käyttäjistä tavoittaa edelleen oikeanlaista sisältöä, eli sellaista, jonka voidaan olettaa vievän yksilöä eteenpäin. Internetin ja tekoälyn tarkoituksena on tehdä tiedonhankinnasta yksinkertaista ja erityisesti IoT pyrkii helpottamaan yksilöä entisestään. Tiedon jakautuminen ja algoritmien vahvistava “me—he-ajatus” lisää vastakkainasettelua ja täten vähentää yhteisöllisyyttä.
Tutkielmassa tarkastellaan digitaalisen kuilun aiheuttamaa epätasa-arvoa ja tiedon jakautumista. Digitaalinen kuilu ja digitaalinen kahtiajako ovat käytännössä synonyymeja ja tutkielmassa niitä käytetään lomittain. Termillä tietoyhteiskunta tarkoitetaan tutkielmassa yhteiskuntaa, jossa tieto liikkuu nopeasti ja jossa digitaaliset alustat ovat keskiössä.
Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena tarkastelemalla aikaisempaa tutkimusta aiheesta. On huomioitava, että tutkielmassa käyttämäni lähteet ovat pääosin ajalta ennen koronaa. Erityisesti koronan vauhdittamana digitaalinen kuilu tuntui kasvavan, kun monet alustat siirtyivät digitaalisille alustoille. Koronan merkitystä kuilun muodostumiseen ei ole vielä tutkittu tarpeeksi, joten suurin osa lähteistä on 2010-luvulta. Lähteitä on siis tarkasteltava jokseenkin kriittisesti.
Digitaaliselle kuilulle voidaan määritellä kolme tasoa. Alimmalla tasolla ongelma liittyy laitteiden saatamattomuuteen. Informaatioteknologian laitteiston puuttuminen on edelleen ongelma kehittyvissä maissa. Länsimaiden ongelmat ovat erityisesti toisella ja kolmannella tasolla, eli millaista informaatiota käyttäjä tavoittaa verkosta, millaisen tiedon ääreen käyttäjä hakeutuu ja kuinka yksilö lopulta hyödyntää saamaansa tietoa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5335]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kirjallisuuskatsaus digitaalisen kuilun tutkimukseen
Keränen, Riikka (2008) -
Sosiaalipalveluiden käyttäjien digitaalisen teknologian omaksuminen ja käyttö digitaalisen kuilun näkökulmasta
Zhidkikh, Anna (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia sosiaalipalveluiden käyttäjien arjessa ilmenevää digitaalista kuilua. Tavoitteena oli tuoda esiin, missä määrin ja missä tilanteissa asiakkaat olisivat valmiita hoitamaan sosiaalipalveluihin ... -
Digitaalisen sisältömarkkinoinnin hyödyntäminen suomalaisissa B2B-yrityksissä
Sällilä, Karoliina (2021)Tänä päivänä asiakkaat vieroksuvat päällekäyvää markkinointiviestintää. Markkinoinnissa on oleellista saada ansaittua asiakkaan huomio tuottamalla heille arvokasta ja mielenkiintoista sisältöä. Digitaalinen sisältömarkkinointi ... -
Digitaalisen markkinoinnin merkitys B2B-yrityksissä
Haverila, Santeri (2024)Digitalisaatio on tuonut paljon muutoksia yhteiskuntaan ja siinä samalla vaikuttanut myös markkinoinnin toimiin. Digitaalinen markkinointi on ottanut suurimman harppauksen Business-to-Consumer (B2C) yrityksissä, mutta ... -
Digitaalisen markkinoinnin rooli B2B-liidien hankinnassa
Varis, Noora (2023)Uusasiakashankinta on välttämätöntä yrityksen kasvulle. Markkinoinnilla on merkittävä rooli uusasiakashankinnassa, sillä markkinoinnin eri toimenpiteiden yhtenä päätavoitteena on tuottaa tarpeeksi laadukkaita liidejä ...