Tukihenkilö- ja tukiperhetoiminnan tarvetta ilmentävät kuormitustekijät ja toiminnalle asetetut tavoitteet
Kannasoja, S., Svenlin, A.-R., Lehto-Lundén, T., Moilanen, J., & Kiili, J. (2022). Tukihenkilö- ja tukiperhetoiminnan tarvetta ilmentävät kuormitustekijät ja toiminnalle asetetut tavoitteet. Kasvun tuki, 2(2), 29-39. https://journal.fi/kasvuntuki/article/view/128903
Published in
Kasvun tukiAuthors
Date
2022Copyright
© Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö, 2022
Kaksi tyypillistä lapsi- ja perhesosiaalityön tukimuotoa ovat tukihenkilö- ja tukiperhetoiminta. Tukitoimia on perinteisesti lähestytty rinnakkaisina palveluina, joille on yhteistä niiden perustuminen lapsen ja vapaaehtoisen maallikkotoimijan välille syntyvään vuorovaikutussuhteeseen. Artikkelissa tarkastellaan tuen tarvetta ilmentäviä kuormitustekijöitä, tukisuhdetoiminnalle asetettuja tavoitteita sekä toiminnan rinnalla tyypillisimmin käytettyjä palveluita. Tarkastelu perustuu valtakunnalliseen sosiaalialan tukisuhdetoiminnan ammattilaisille suunnattuun kyselyyn. Tulokset osoittavat, että lasten ja perheiden tuen tarvetta ilmentävät kuormitustekijät ovat hyvin samankaltaisia sekä tukihenkilö- että tukiperhetoiminnassa. Tukihenkilötoiminta määrittyy kuitenkin ensisijaisesti lapsen palveluksi ja tukiperhetoiminta koko perheen palveluksi. Kuormitustekijöiden tunnistamista, tavoitteiden asettamista ja niiden arviointia sekä tukisuhteen laadun seurantaa tulee kehittää.
Publisher
Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiöISSN Search the Publication Forum
2737-0836Keywords
Original source
https://journal.fi/kasvuntuki/article/view/128903Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/164713008
Metadata
Show full item recordCollections
Related funder(s)
Ministry of Social Affairs and HealthFunding program(s)
OthersAdditional information about funding
Tutkimusta on rahoittanut Sosiaali- ja terveysministeriö. Päätösnumero: VN/25267/2020.License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Asiakasosallistuminen ja sen johtaminen lapsi- ja perhepalveluiden johtajien kuvaamana
Itäpuisto, Maritta; Kiili, Johanna; Malinen, Kaisa (Työelämän tutkimusyhdistys ry, 2022)Tutkimuksessa tarkastellaan lapsi- ja perhepalveluiden johtajien ja esimiesten näkemyksiä asiakasosallistumisesta ja sen johtamisesta. Asiakasosallistumisen käsitteeseen sisällytetään kokemusasiantuntijuus ja vertaistuki ... -
Tukihenkilö- ja tukiperhetoiminta lapsi- ja perhesosiaalityössä – raportti tukisuhdetoiminnan ammattilaisten kyselytutkimuksesta
Kannasoja, Sirpa; Malinen, Kaisa; Lehto-Lundén, Tiina; Moilanen, Johanna; Svenlin, Anu-Riina; Kiili, Johanna (Jyväskylän yliopisto, 2022)Tukihenkilö- ja tukiperhetoiminnan nykytilaa käsittelevä raportti tuottaa perustietoa tukitoimien järjestämisestä, tavoitteista, vaikutuksista ja tulevaisuuden haasteista kunnissa ja kuntayhtymissä vuonna 2021. Raportti ... -
Aika tukihenkilö- ja tukiperhetoiminnan jäsentäjänä ja resurssina
Moilanen, Johanna; Svenlin, Anu-Riina (Talentia ry; Talentia-lehti; Sosiaalityön tutkimuksen seura, 2016)Tarkastelemme puheenvuorossamme kahta tyypillistä lastensuojelulain ja sosiaalihuoltolain mukaista tukitoimea; tukiperhe- ja tukihenkilötoimintaa. Tukihenkilö- ja tukiperhetoiminta ovat sijoittuneet Suomessa vuodesta 1983 ... -
Perhe- ja lapsityön ammatilliset asiantuntijuudet kokemusasiantuntijuuden kontekstissa
Itäpuisto, Maritta; Kiili, Johanna; Malinen, Kaisa; Moilanen, Johanna; Punna, Mari (Sosiaalipoliittinen yhdistys; Sosiaalityön tutkimuksen seura, 2021)Tutkimuksessa tarkastellaan ryhmähaastatteluaineiston avulla lapsi- ja perhepalveluiden ammattilaisten asiantuntijuutta suhteessa kokemusasiantuntijuuteen. Tutkimuksessa havaittiin kolme erilaista ammatillisen asiantuntijuuden ... -
Developing a programme theory for the Systemic Practice Model in children's social care : Key informants' perspectives
Aaltio, Elina; Isokuortti, Nanne (Wiley-Blackwell, 2022)Vague programme descriptions are known to impede implementation and evaluation. Yet social work change programmes often fail to describe in detail how they aim to provide better outcomes for children and families. This ...