Asiakasosallistuminen ja sen johtaminen lapsi- ja perhepalveluiden johtajien kuvaamana
Itäpuisto, M., Kiili, J., & Malinen, K. (2022). Asiakasosallistuminen ja sen johtaminen lapsi- ja perhepalveluiden johtajien kuvaamana. Työelämän tutkimus, 20(1), 118-139. https://doi.org/10.37455/tt.102542
Julkaistu sarjassa
Työelämän tutkimusPäivämäärä
2022Tekijänoikeudet
© 2022 Työelämän tutkimus
Tutkimuksessa tarkastellaan lapsi- ja perhepalveluiden johtajien ja esimiesten näkemyksiä asiakasosallistumisesta ja sen johtamisesta. Asiakasosallistumisen käsitteeseen sisällytetään kokemusasiantuntijuus ja vertaistuki sekä muut asiakkaiden tai potilaiden osallistumisen muodot. Tutkimuksessa kysytään, miten lapsi- ja perhepalveluiden johtajat ja esimiehet kuvaavat asiakasosallistumista ja perustelevat asiakkaiden mukaanottoa palvelun tuottamiseen. Lisäksi tarkastellaan, millaista on asiakasosallistumisen johtaminen lapsi- ja perhepalveluissa haastateltujen kuvauksen perusteella. Aineisto koostuu 25 teemahaastattelusta, jotka tehtiin järjestöjen sekä kunnallisten sosiaali- ja terveyspalveluiden johtajille. Aineistoa analysoidaan sisällönanalyysin keinoin. Tutkimus osoittaa, että johtajan taustaorganisaatio on yhteydessä siihen, millä tavoin hän tarkastelee asiakasosallistumista: Järjestöjohtajat painottavat vapaaehtoistyötä ja perustelevat johtamista arvolähtöisesti. Terveydenhuollon kontekstissa puhutaan kokemusasiantuntijuudesta ja painotetaan tilannesidonnaista johtamista. Sosiaalialan johtajien puheessa korostuu kumppanuuden käsite ja johtajan roolissa toimintaedellytyksistä ja organisaatiorakenteista huolehtiminen. Riippumatta taustaorganisaatiosta haastatteluissa näkyy työntekijöiden merkittävä rooli asiakasosallistumisen johtamisessa, sillä heidän odotetaan johtavan arjen työssä asiakkaiden osallistumista. Osa haastatelluista toivoo työntekijöiden myös aktivoivan johtoa tässä asiassa.
...
The research scrutinises the views of managers and leaders in child and family services about customer participation and its leadership. The concept of “customer participation” includes expertise by experience, peer support, and other relevant concepts. The main questions of the research were: How do the managers describe and rationalise the inclusion of patients or customers in their service provision? How do they describe the leadership of customer participation? The data consists of 25 thematic interviews conducted with leaders and managers of NGOs or public organisations in social and health services. The data are analysed with content analysis. The study indicates that the views vary with the background organisation: the NGO managers emphasise volunteer work and justify their leadership with values. Leaders of health organisations use the concept of expertise by experience and emphasise contextbound leadership. Leaders of social service organisations often use the word “companionship” and see that the role of the leader is mainly in securing prerequisites for operation and the organisation’s structural level. Despite the background organisation, the major importance of employees is seen as crucial in customer participation leadership. The employees are expected to show leadership in the everyday activities of customer participation. In addition, some of the interviewees hope that the employees could activate the managerial level of the organisation.
...
Julkaisija
Työelämän tutkimusyhdistys ryISSN Hae Julkaisufoorumista
0788-091XAsiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/tyoelamantutkimus/article/view/102542Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/104615025
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
Kiitokset Työsuojelurahastolle VerKo-hankkeen rahoituksesta.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tukihenkilö- ja tukiperhetoiminnan tarvetta ilmentävät kuormitustekijät ja toiminnalle asetetut tavoitteet
Kannasoja, Sirpa; Svenlin, Anu-Riina; Lehto-Lundén, Tiina; Moilanen, Johanna; Kiili, Johanna (Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö, 2022)Kaksi tyypillistä lapsi- ja perhesosiaalityön tukimuotoa ovat tukihenkilö- ja tukiperhetoiminta. Tukitoimia on perinteisesti lähestytty rinnakkaisina palveluina, joille on yhteistä niiden perustuminen lapsen ja vapaaehtoisen ... -
Perhe- ja lapsityön ammatilliset asiantuntijuudet kokemusasiantuntijuuden kontekstissa
Itäpuisto, Maritta; Kiili, Johanna; Malinen, Kaisa; Moilanen, Johanna; Punna, Mari (Sosiaalipoliittinen yhdistys; Sosiaalityön tutkimuksen seura, 2021)Tutkimuksessa tarkastellaan ryhmähaastatteluaineiston avulla lapsi- ja perhepalveluiden ammattilaisten asiantuntijuutta suhteessa kokemusasiantuntijuuteen. Tutkimuksessa havaittiin kolme erilaista ammatillisen asiantuntijuuden ... -
Case Study : Experts-by-Experience in Finnish Social Welfare
Meriluoto, Taina (Routledge, 2018)Finland—a Nordic welfare state with a history of strong public service provision and tight collaborative ties with the public and the third sector—adopted a strong participatory emphasis in its public governance outlines ... -
Ratkaisuna palveluohjaus
Sinkkonen, Merja; Vasara, Paula (Tampereen ammattikorkeakoulu, 2024)Uusia hyvinvointialueita rakennettaessa asiakaslähtöisyys oli yksi kantavia julkilausuttuja periaatteita. Puhuttiin yhden luukun periaatteesta eli palvelut tuotettaisiin asiakkaan näkökulmasta ottaen hänen elämäntilanteensa ... -
Developing a programme theory for the Systemic Practice Model in children's social care : Key informants' perspectives
Aaltio, Elina; Isokuortti, Nanne (Wiley-Blackwell, 2022)Vague programme descriptions are known to impede implementation and evaluation. Yet social work change programmes often fail to describe in detail how they aim to provide better outcomes for children and families. This ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.