Perhe- ja lapsityön ammatilliset asiantuntijuudet kokemusasiantuntijuuden kontekstissa
Itäpuisto, M., Kiili, J., Malinen, K., Moilanen, J., & Punna, M. (2021). Perhe- ja lapsityön ammatilliset asiantuntijuudet kokemusasiantuntijuuden kontekstissa. Janus: sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehti, 29(3), 212-228. https://doi.org/10.30668/janus.96981
Julkaistu sarjassa
Janus: sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehtiPäivämäärä
2021Tekijänoikeudet
© 2021 Janus Sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehti
Tutkimuksessa tarkastellaan ryhmähaastatteluaineiston avulla lapsi- ja perhepalveluiden ammattilaisten asiantuntijuutta suhteessa kokemusasiantuntijuuteen. Tutkimuksessa havaittiin kolme erilaista ammatillisen asiantuntijuuden muotoa. Ensimmäinen asiantuntijuuden muoto nimettiin yhteistyöasiantuntijuudeksi, mikä viittaa asiakkaiden kanssa yhteiseen tiedonmuodostukseen ja toimintaan. Toinen, perinteinen asiantuntijuus, taas pysyttelee tiukasti ammattiroolissa tarjoten vain rajoitetusti tilaa kokemusasiantuntijuudelle. Kolmatta ammatillisen asiantuntijuuden muotoa kutsutaan eettiseksi vartijuudeksi. Siinä painotus on käytännöllisesti ja konkreettisesti eettisyyden valvonnassa, mikä näkyy suhtautumisessa ammattilaisen ja kokemusasiantuntijan tehtäviin, ohjeistuksiin, pelisääntöihin ja riskeihin. Tulokset viittaavat siihen, että lapsi- ja perhepalveluiden ammattilaiset tuottavat eettisten kysymysten vartioinnin kautta uutta ammatillista roolia aiempien roolien oheen tai niiden tilalle. Tämä saattaa olla reaktio kokemusasiantuntijuuden aiheuttamaan paineeseen muokata työroolia.
...
In the research, the expertise of professionals in family and child services was studied in relation to expertise by experience through group interview material. Three different forms of professional expertise were found. The first form of professional expertise was named co-operational expertise, which refers to mutual knowledge formation and activities with clientele. The second form, traditional expertise, adheres to strict expert roles, leaving only limited space for expertise by experience. The third form of professional expertise was named ethical guardianship; a term that emphasizes practical and concrete supervision of ethicalness. Several ways to perform ethical guardianship become visible in the work tasks, guidelines, rules and risks by professionals in relation to experts by experience. The results indicate that professionals in family and child services produce a new role in addition to, or instead of, old ones through the supervision of ethical questions. This may be seen as a reaction to the pressure caused by expertise by experience.
...
Julkaisija
Sosiaalipoliittinen yhdistys; Sosiaalityön tutkimuksen seuraISSN Hae Julkaisufoorumista
1235-7812Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/101391668
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Expertise-by-Experience in Child and Family Services : Professionals’ Perspectives on Experiential Knowledge
Kiili, Johanna; Itäpuisto, Maritta (Scandinavian University Press / Universitetsforlaget AS, 2022)This study analyses child and family service professionals’ perceptions of expertise-by-experience. Group and individual interviews with professionals were analysed. The analysis yielded three main dimensions of experiential ... -
Turning experience into expertise : technologies of the self in Finnish participatory social policy
Meriluoto, Taina (Routledge, 2018)This article investigates the micro-level practices of subject-construction in Finnish participatory social policy. Through a governmental ethnography on projects that invite former beneficiaries to become ‘experts-by-experience’ ... -
Making experts-by-experience : governmental ethnography of participatory initiatives in Finnish social welfare organisations
Meriluoto, Taina (Jyväskylän yliopisto, 2018) -
Asiakasosallistuminen ja sen johtaminen lapsi- ja perhepalveluiden johtajien kuvaamana
Itäpuisto, Maritta; Kiili, Johanna; Malinen, Kaisa (Työelämän tutkimusyhdistys ry, 2022)Tutkimuksessa tarkastellaan lapsi- ja perhepalveluiden johtajien ja esimiesten näkemyksiä asiakasosallistumisesta ja sen johtamisesta. Asiakasosallistumisen käsitteeseen sisällytetään kokemusasiantuntijuus ja vertaistuki ... -
Developing a programme theory for the Systemic Practice Model in children's social care : Key informants' perspectives
Aaltio, Elina; Isokuortti, Nanne (Wiley-Blackwell, 2022)Vague programme descriptions are known to impede implementation and evaluation. Yet social work change programmes often fail to describe in detail how they aim to provide better outcomes for children and families. This ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.