Virtuaalitodellisuusteknologian hyödyntäminen videopeleissä
Authors
Date
2022Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Videopelit ovat historian aikana nähty käyttävän monia eri teknologioita luodakseen pelitilan ja maailman, mihin pelaajat uppoutuvat. Yksi viimeisimmistä teknologioista, mitä videopelit ovat hyödyntäneet on virtuaalitodellisuus. Tässä tutkielmassa käydään läpi virtuaalitodellisuusteknologia, videopelit ja niiden kehitys nykyhetkeen sekä tarkastellaan, miten videopeleissä on käytetty virtuaalitodellisuutta ja miten sitä on videopeleissä hyödynnetty. Tutkimusmenetelmänä on käytetty kirjallisuuskatsausta ja lähteinä käytetty aiheen kannalta oleellisia tutkimusartikkeleita. Erityisesti tutkimuksessa on tarkasteltu artikkeleita, mitkä käsittelivät virtuaalitodellisuutta ja videopelejä. Tutkimuksen tuloksissa havaittiin, että virtuaalitodellisuusteknologian käyttämisessä videopeleissä on otettava huomioon eri käyttäjäkokemus. Asiat, mitkä toimivat perinteisissä videopeleissä, eivät välttämättä käänny hyvin virtuaalitodellisuuspeleihin sellaisinaan. Suurin hyöty, mitä tutkimusten mukaan virtuaalitodellisuusteknologia tuo videopeleihin, on immersio ja vahva läsnäolon tunne pelaajalle. Vaikka videopelit jo hyödyntävät virtuaalitodellisuusteknologiaa, ei sen täyttä potentiaalia ole vielä saavutettu. Tulevaisuus näyttää, tarjoaako virtuaalitodellisuusteknologia niin suuren muutoksen ja hyödyn videopeleihin, että se muuttaisi koko peliteollisuutta vai jäävätkö virtuaalitodellisuuspelit historiaan vain hetkellisenä kokeiluna.
...
Throughout history, video games have been seen using many different technologies to create game space and world where players immerse themselves into. One of the latest technologies that video games have utilized is virtual reality. This thesis goes through virtual reality technology, video games and their evolution. In addition, this study goes through how virtual reality has been used and utilized in video games with the aim to make them better for the user. Method used in this thesis is literature review and sources used were research articles that were essential in terms of the topic and specifically articles that dealt with virtual reality and video games. This thesis’ conclusion was that it is crucial to consider the user experience when virtual reality technology is been implemented to video games. Things that work in traditional video games don’t necessarily convert well to virtual reality games as they are. The biggest benefit that virtual reality technology brings to video games is immersion and a strong sense of presence to the player according to the studies. Even though virtual reality technology has already been used in video games, it hasn’t yet reached its full potential. The future will show if virtual reality technology can bring so much to video games that it changes the whole game industry or will virtual reality games just fade into obscurity as an experiment.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5362]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Käyttäjäkokemus virtuaalitodellisuus videopeleissä
Lehkonen, Mikko (2018)Käyttäjäkokemuksen ymmärtäminen on kriittistä videopelien kannalta sillä videopelien tarkoituksena on olla mahdollisimman viihdyttäviä. Jotta tässä tavoitteessa onnistuttaisiin niin kehittäjillä täytyy olla mahdollisimman ... -
Koneoppimisen hyödyntäminen videopeleissä
Saarimaa, Jose (2021)Tässä kandidaattitutkielmassa käsitellään koneoppimisen hyödyntämistä videopeleissä kirjallisuuskatsauksen muodossa. Ensiksi perehdytään siihen, millainen ympäristö pelit ovat koneoppimisen soveltamiselle ja erityisesti ... -
Musiikki pelaajan ohjaajana ja narratiivin tukijana videopeleissä
Puoskari, Sanni (2024)Pelitutkimus on vielä varhaisessa vaiheessa ja pelimusiikin tutkimus on vasta viimevuosina noussut omaksi tutkimusalakseen. Pelit ovat kuitenkin elokuvien rinnalle nouseva ilmiö mediassa, jota on tärkeä tutkia, jotta niitä ... -
Kelluvuuden mallintaminen videopeleissä
Tenhunen, Juuso (2019)Nesteiden fysiikan ja kelluvuuden mallintaminen on laskennallisesti hyvin vaativaa. Kelluvuutta sovellettaessa videopelien ympäristöön vaaditaan simulaatiolta realistisuuden lisäksi reaaliaikaista suorituskykyä. Tämä ... -
Iloisesta noususta syvään katumukseen : alkoholinkäytön kuvauksia videopeleissä
Kerttula, Tero (Suomen pelitutkimuksen seura, 2023)Pohdin tässä katsauksessa alkoholin ja alkoholiongelmien esittämistä peleissä muutaman viime vuosikymmenen aikana. Käsittelyssä on eri peleistä yhteensä 30 pelihahmoa, jotka ovat peleissään sivuhahmoja, eivätkä varsinaisia ...