Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPekkala, Kaisa
dc.contributor.authorHirvonen, Juuso
dc.date.accessioned2022-12-29T07:04:42Z
dc.date.available2022-12-29T07:04:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84629
dc.description.abstractVideopelit ovat historian aikana nähty käyttävän monia eri teknologioita luodakseen pelitilan ja maailman, mihin pelaajat uppoutuvat. Yksi viimeisimmistä teknologioista, mitä videopelit ovat hyödyntäneet on virtuaalitodellisuus. Tässä tutkielmassa käydään läpi virtuaalitodellisuusteknologia, videopelit ja niiden kehitys nykyhetkeen sekä tarkastellaan, miten videopeleissä on käytetty virtuaalitodellisuutta ja miten sitä on videopeleissä hyödynnetty. Tutkimusmenetelmänä on käytetty kirjallisuuskatsausta ja lähteinä käytetty aiheen kannalta oleellisia tutkimusartikkeleita. Erityisesti tutkimuksessa on tarkasteltu artikkeleita, mitkä käsittelivät virtuaalitodellisuutta ja videopelejä. Tutkimuksen tuloksissa havaittiin, että virtuaalitodellisuusteknologian käyttämisessä videopeleissä on otettava huomioon eri käyttäjäkokemus. Asiat, mitkä toimivat perinteisissä videopeleissä, eivät välttämättä käänny hyvin virtuaalitodellisuuspeleihin sellaisinaan. Suurin hyöty, mitä tutkimusten mukaan virtuaalitodellisuusteknologia tuo videopeleihin, on immersio ja vahva läsnäolon tunne pelaajalle. Vaikka videopelit jo hyödyntävät virtuaalitodellisuusteknologiaa, ei sen täyttä potentiaalia ole vielä saavutettu. Tulevaisuus näyttää, tarjoaako virtuaalitodellisuusteknologia niin suuren muutoksen ja hyödyn videopeleihin, että se muuttaisi koko peliteollisuutta vai jäävätkö virtuaalitodellisuuspelit historiaan vain hetkellisenä kokeiluna.fi
dc.description.abstractThroughout history, video games have been seen using many different technologies to create game space and world where players immerse themselves into. One of the latest technologies that video games have utilized is virtual reality. This thesis goes through virtual reality technology, video games and their evolution. In addition, this study goes through how virtual reality has been used and utilized in video games with the aim to make them better for the user. Method used in this thesis is literature review and sources used were research articles that were essential in terms of the topic and specifically articles that dealt with virtual reality and video games. This thesis’ conclusion was that it is crucial to consider the user experience when virtual reality technology is been implemented to video games. Things that work in traditional video games don’t necessarily convert well to virtual reality games as they are. The biggest benefit that virtual reality technology brings to video games is immersion and a strong sense of presence to the player according to the studies. Even though virtual reality technology has already been used in video games, it hasn’t yet reached its full potential. The future will show if virtual reality technology can bring so much to video games that it changes the whole game industry or will virtual reality games just fade into obscurity as an experiment.en
dc.format.extent25
dc.language.isofi
dc.titleVirtuaalitodellisuusteknologian hyödyntäminen videopeleissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202212295863
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysopelisuunnittelu
dc.subject.ysovirtuaalitodellisuus
dc.subject.ysovideopelit
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot