Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLesonen, Sirkku
dc.contributor.editorSeppälä, Tanja
dc.contributor.editorLesonen, Sirkku
dc.contributor.editorIikkanen, Päivi
dc.contributor.editorD'hondt, Sigurd
dc.date.accessioned2022-12-19T10:54:06Z
dc.date.available2022-12-19T10:54:06Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationLesonen, S. (2022). Dynaaminen käyttöpohjainen lähestymistapa kielenoppimisen tutkimukseen. In T. Seppälä, S. Lesonen, P. Iikkanen, & S. D'hondt (Eds.), <i>Kieli, muutos ja yhteiskunta</i> (pp. 170-191). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA. AFinLA:n vuosikirja, 2022. <a href="https://doi.org/10.30661/afinlavk.114542" target="_blank">https://doi.org/10.30661/afinlavk.114542</a>
dc.identifier.otherCONVID_164227662
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84486
dc.description.abstractTässä artikkelissa esitellään dynaamista käyttöpohjaista lähestymistapaa (dynamic usage-based approach), joka tutkii oppijankieltä dynaamisena systeeminä. Soveltavan kielitieteen kentällä dynaamisten systeemien näkökulmaa on sovellettu laajasti: esimerkiksi monikielisyyden, kielipolitiikan ja sosiolingvistiikan kysymyksiä on lähestytty dynaamisten systeemien näkökulmasta (ks. tiivistelmää teoriaa soveltavista tutkimuksista Hiver, Al-Hoorie & Evans 2021). Kun tutkimuksen keskiössä on kielenoppiminen, tarkastellaan oppijankieltä dynaamisena systeeminä, joka on vuorovaikutuksessa oppijan sosiaalisen ja materiaalisen ympäristön kanssa, ja jonka osat ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Näiden vuorovaikutussuhteiden myötä oppijankielessä tapahtuu ajan myötä muutoksia, ja oppijan kielitaito kehittyy.fi
dc.description.abstractThe paper presents a relatively new theoretical framework in the field of applied linguistics, more specifically, in the context of second language acquisition. Dynamic usage-based approach is a combination of complex dynamic systems theory and usage-based approaches, and it sees language development as an individual, dynamic process. In this view, L2 constructions are seen to emerge non-linearly when an L2 learner uses the L2 for the purposes of interaction. This paper focuses on some key aspects of the development of L2 learners’ repertoire, namely individual learning trajectories, non-linear development, variability, and dynamics of L2 constructions.en
dc.format.extent433
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA
dc.relation.ispartofKieli, muutos ja yhteiskunta
dc.relation.ispartofseriesAFinLA:n vuosikirja
dc.relation.urihttps://journal.fi/afinlavk/article/view/114542
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkäyttöpohjainen kielenoppiminen
dc.subject.otherkonstruktio
dc.titleDynaaminen käyttöpohjainen lähestymistapa kielenoppimisen tutkimukseen
dc.typebookPart
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202212195740
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/BookItem
dc.relation.isbn978-951-9388-74-8
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_3248
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange170-191
dc.relation.issn2343-2608
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2022
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysosuomi toisena kielenä
dc.subject.ysosoveltava kielitiede
dc.subject.ysokielenkäyttö
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysokonstruktiokielioppi
dc.subject.ysodynaamiset systeemit
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24613
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p14827
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11302
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24061
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23316
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38899
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.doi10.30661/afinlavk.114542
dc.type.okmA3


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright