Jalkautuva S2-opettaja ja kouluyhteisö kielenoppimisen tukena: koulunkäynninohjaajina toimivien kokemuksia
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksessani kartoitan suomea toisena kielenä puhuvien koulunkäynninohjaajaopiskelijoiden kokemuksia työpaikalle jalkautuvasta S2-opettajasta sekä kouluyhteisön jäseniltä saadusta tuesta kielenoppimisessa. Tutkimuskysymykseni ovat : 1. Millaisia kokemuksia maahanmuuttotaustaisilla koulunkäynninohjaajaopiskelijoilla on työpaikalle jalkautuvasta S2-opettajasta? 2. Millaista kielellistä tukea he kokevat saavansa ohjaajiltaan ja muilta kouluyhteisön jäseniltä? Tutkimukseni sijoittuu toisen kielen oppimisen tutkimuksen kentälle ja kohdistuu erityisesti työelämän kielitaitotarpeisiin.
Tutkielmani teoreettisena viitekehyksenä toimii sosiokulttuurinen ja ekologinen näkökulma kielen oppimiseen. Vygotskyn (1978) sosiokulttuurisen oppimisen teorian keskeisimpänä ajatuksena on sosiaalisen vuorovaikutuksen merkitys tietojen ja taitojen oppimisessa. Van Lierin (2000, 2004) ekologinen lähestymistapa kielenoppimiseen korostaa yksilön ja yhteisön välisiä suhteita ja oppimisen kiinteää yhteyttä kielenkäytön fyysiseen todellisuuteen. Tutkimukseni on laadullista tutkimusta, jonka aineisto on kerätty haastattelemalla viittä maahanmuuttotaustaista koulunkäynninohjaajaopiskelijaa. Haastatteluaineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla teemoittelun avulla.
Analyysini perusteella S2-opettaja on koulunkäynninohjaajina toimiville merkityksellinen henkilö, joka on mahdollistanut ja tukenut työssä tarvittavan kielen oppimista. Haastateltavien kokemuksista jalkautuvalle S2-opettajalle muodostuu neljä erilaista roolia: ammattikielen oppimisen tuki ja oppimisen mahdollistaja, mutta myös kannustaja ja rohkaisija sekä turvallinen henkilö. Haastateltavat ovat saaneet kielellistä tukea omilta ohjaajiltaan ja muilta työyhteisön jäseniltä, mutta tuen laatu ja määrä on ollut vaihtelevaa, jopa niukkaa. Päällimmäisenä syynä tuen niukkuuteen mainitaan ohjaajien kiire ja työympäristön hektinen luonne. Haastateltavat kuitenkin tunnistavat kouluympäristön monipuoliseksi kielenoppimispaikaksi ja oppilaat hyviksi vuorovaikutuskumppaneiksi ja kielenkäytön mahdollistajiksi.
Tämän tutkimuksen tulokset tarjoavat arvokasta tietoa toisen kielen puhujien kielenoppimisen tukemisesta työelämässä sekä työelämään jalkautuvan kielituen toiminnasta, tarpeellisuudesta ja kehittämiskohteista. Tutkimukseni tuloksia voidaan hyödyntää myös ammatillisen koulutuksen ja kotoutumiskoulutuksen sekä työelämän välisen yhteistyön kehittämisessä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Seminaarityöt [143]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Maahanmuuttajan toimijuuden kielellinen rakentuminen ja kielenoppimisen mahdollisuudet ravintola-alan työssä
Ratia, Anna-Maria (2017)Tutkimus tarkastelee, miten maahanmuuttajan toimijuus rakentuu ravintola-alan työssä ja millaisia kielenoppimisen mahdollisuuksia ravintola-ala tarjoaa. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka on toteutettu etnografisella ... -
Kielenoppimisen paikkoja ravintola-alalla : työpaikkaohjaajien kokemuksia maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden ohjaamisesta
Kuorelahti, Sannamaari (2022)Tutkielmassani keskityn ammatilliseen koulutukseen ravintola- ja catering-alalla maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden perustutkinto-opinnoissa. Koulutusuudistuksen, reformin, jälkeen oppiminen siirtyi yhä enemmän ... -
Kokemuksia humanoidirobotin käytöstä maahanmuuttajien suomen kielen opetuksessa työpaikoilla
Köpman, Ellinoora; Kouri, Susanna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Ammattiopisto Lappiassa toteutettiin vuosina 2018–2020 Oma polku maahanmuuttajalle -hanke (ESR), jossa keskiössä oli maahanmuuttajien työllistymisen ja suomen kielen oppimisen tukeminen. Hanke mahdollisti Nao 6 -humanoidirobotin ... -
Aikuisten S2-oppijoiden kielenoppimisen kokemuksia selkomukautetun kaunokirjallisuuden parissa
Kastari, Mervi (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys, 2019)Artikkeli käsittelee oppimisen kokemuksia selkomukautetun kaunokirjallisuuden parissa kotoutumiskoulutuksen lukupiirissä. Aineistona ovat lukupiirien 24 osallistujan haastattelut. Haastattelut on tehty osallistujien toisella ... -
Työssä opittua : työntekijän näkökulma ammatilliseen kieli- ja viestintätaitoonsa
Suni, Minna (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2010)Work-related language skills are usually investigated in the context of language education. In this paper, observations made by employees are in focus instead. The aim is to examine how labour migrants working in Finland ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.