Englantia äidinkielenään puhuvien opettajien käsityksiä työhyvinvoinnistaan ja siihen vaikuttavista tekijöistä
Opettajien työhyvinvointi on yksi tärkeimmistä tekijöistä koulutuksen tulevaisuutta ajatellen. Kiihtyvän globalisaation myötä äidinkielenään englantia puhuvien opettajien joukko Suomessa kasvaa, ja vaikka opettajien työhyvinvoinnista on tehty useita tutkimuksia, ei tämän joukon edustus niissä ole noussut esiin. Tutkimukseni pyrkii tuomaan aiheeseen uudenlaisen tulokulman pohtien englantia äidinkielenään puhuvien opettajien sijoittumista yleiseen työhyvinvointikeskusteluun.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka lähestymistapa on fenomenografinen. Aineisto hankittiin englanninkielisillä kysymyslomakkeilla, joihin vastattiin anonyymisti. Tutkimus keskittyi englantia äidinkielenään puhuvien opettajien käsityksiin työhyvinvoinnistaan tai sen puuttumisesta, sekä niihin vaikuttaneisiin tekijöihin.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että työyhteisön sosiaalisilla suhteilla on merkittävä rooli työhyvinvoinnin kokemisessa. Avoin ja luottamuksellinen suhde kollegoihin ja esimieheen sekä ennakkoluulottomuus työyhteisön asenteissa nousivat esiin tekijöinä, joiden vaikutus työhyvinvointiin oli suurin. Suomenkielen osaamattomuus nousi esiin tekijänä, joka asetti haasteita työnkuvaan ja luottamussuhteiden rakentumiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Sä et pysty tekee sitä työtä niin hyvin kuin sä haluaisit tehdä” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä heidän työhyvinvoinnistaan
Laitinen, Meeri; Niemi, Pauliina (2023)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä heidän työhyvinvointiaan edistävistä ja heikentävistä tekijöistä. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sillä varhaiskasvatuksen muuttuva tilanne ... -
”Kun aika ja resurssit eivät riitä tekemään työtä niin hyvin kuin osaisi ja haluaisi sitä tehdä” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä työn haasteista ja mahdollisuuksista
Kangas, Jonna; Ukkonen-Mikkola, Tuulikki; Sirvio, Katja; Hjelt, Hanna; Fonsén, Elina (Suomen kouluhistoriallinen seura, 2022)Varhaiskasvatusta on viime vuosina kehitetty voimakkaasti ja sen laatu on noussut tarkastelun keskiöön. Laatuun on pyritty vaikuttamaan laajoilla uudistuksilla varhaiskasvatuksen lainsäädännössä. Uudistukset kohdistuvat ... -
Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja työhyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä
Muittari, Olli; Pelamo, Jesse (2023)Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli lisätä tietoisuutta luokanopettajien työhyvinvoinnin tämänhetkisestä tilasta. Tämän ohella selvitimme työ-hyvinvointia edistäviä ja heikentäviä tekijöitä luokanopettajien ... -
Toipumisteoreettinen näkökulma kuntoutumiseen : mielenterveyskuntoutujien kokemuksia ja käsityksiä toipumisesta sekä siihen vaikuttavista tekijöistä
Tonttila, Anna (2018)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mielenterveyden ongelmia kohdanneiden ihmisten käsityksiä ja kokemuksia toipumisesta sekä siihen vaikuttavista tekijöistä. Toipumista mielen sairaudesta käsitellään toipumisteorian ... -
Noviisiopettajien kokemuksia työyhteisön konfliktitilanteiden ratkaisemisesta sekä työyhteisöön kiinnittymiseen vaikuttavista tekijöistä
Huostila, Kimmo (2021)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää noviisiopettajien kokemuksia työyhteisön sisäisten konfliktitilanteiden ratkaisemisesta sekä organisaatiokulttuuriin sosiaalistumiseen, eli työyhteisöön kiinnittymiseen vaikuttavista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.