Show simple item record

dc.contributor.advisorPitkänen-Huhta, Anne
dc.contributor.authorHolopainen, Emmi
dc.date.accessioned2022-12-19T06:07:22Z
dc.date.available2022-12-19T06:07:22Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84444
dc.description.abstractEri kulttuuri- ja ihmisryhmien välinen kontakti on viimeisten vuosikymmenien aikana lisääntynyt globalisaation ja ihmisten kasvaneen liikkuvuuden seurauksena. Tämä on tuonut kulttuurienvälisen viestinnän osaksi myös arkielämäämme. Sen yleisenä välineenä toimii englannin kieli lingua francana. Siispä niin englannin kielen kuin kulttuurienvälisen kommunikaation roolit nykyajan työelämässä ovat kasvaneet. Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli kartoittaa, kuinka kohderyhmä ymmärtää kulttuurienvälistä kommunikaatiota ilmiönä ja mitkä opintoihin liittyvät tekijät ovat vaikuttaneet heidän kulttuurienvälisen kommunikaatiokykynsä kehittymiseen. Kohderyhmänä olivat viimeisen kahden vuoden aikana valmistuneet englannin pääaineopiskelijat. Tutkimuksen tavoitteiden yhteisenä päämääränä oli selvittää, kuinka kohderyhmän opinnot ovat valmistaneet heitä kohtaamaan ja toimimaan nykypäivän työelämän vaatimuksien kanssa, joihin kulttuurienvälinen viestintä, globalisaatio ja englannin kieli lingua francan roolissa ovat tuoneet oman lisänsä. Tutkimus oli tyypiltään laadullinen, sillä sen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Kerätty aineisto analysoitiin temaattisen analyysin avulla, jonka aikana data luokiteltiin eri koodeiksi. Nämä koodit koottiin ajatuskarttojen avulla pää- ja alateemoiksi, joista muodostuivat tutkimuskysymysten päätulokset. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kohderyhmä tunnisti kulttuurienväliselle viestinnälle useita olennaisia piirteitä. Näitä olivat kieli, vuorovaikutus, kulttuuri ja kansainvälisyys sekä kommunikaatio, tavoitteet ja taidot. Lisäksi osallistujat näkivät opinnoissaan hieman enemmän tukevia kuin puuttuvia tekijöitä kulttuurienvälisen kommunikaation kyvykkyyden kehittymisen kannalta. Tärkeimpinä näistä nähtiin kurssit, ulkomailla oleskelu sekä sosiaalinen elämä. Vastaavasti puuttuvia tekijöitä olivat käytännön haasteiden uupuminen ja koronarajoitukset, mutta myös kurssit näkökulmasta riippuen. Näitä kaikkia tekijöitä yhdistää kokemusten kartuttaminen käytännössä tai tämän ulottuvuuden poissaolo.fi
dc.format.extent64
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherintercultural communicative competence
dc.subject.otherEnglish as a lingua franca
dc.titleWhat is intercultural communication and are we competent in it? : Perceptions of English language graduates
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202212195699
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysolingua francat
dc.subject.ysokulttuurienvälinen viestintä
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysokulttuuri
dc.subject.ysolingua franca
dc.subject.ysointercultural communication
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysocommunication
dc.subject.ysoculture
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record