International students' perceptions on their adaptation to Indonesia and their intercultural relationship development : special focus on differences in communication styles and the role of English as a lingua franca
Tekijät
Päivämäärä
2015Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten kansainväliset opiskelijat kuvaavat
sopeutumistaan Indonesiaan. Sopeutumista tarkastellaan erityisesti niiden ihmissuhteiden valossa, joita opiskelijat loivat Indonesiassa. Tutkimuksen tavoitteena on lisäksi selvittää opiskelijoiden näkemyksiä siitä, miten kulttuuriset viestintätyylien erot sekä Englanti
lingua franca -kielenä vaikuttivat ihmissuhteiden kehittymiseen.
Tutkimusote on laadullinen. Tutkimukseen osallistujat valittiin yhdistämällä lumipalloja
mukavuusotantatapoja. Tutkimusjoukoksi valikoitui 11 opiskelijaa, joista 10 osallistui AIESEC-järjestön työharjoitteluohjelmaan, kun taas yksi tutkimukseen osallistujista oli AFS-ohjelman oppilasvaihdossa. Aineisto kerättiin sähköpostitse käyttämällä puolistrukturoituja avoimia haastattelukysymyksiä. Aineiston analysointi toteutettiin induktiivista teema-analyysiä käyttäen.
Tutkielman tulokset osoittavat, että opiskelijoiden sosiaalinen verkosto koostui pääosin kansainvälisistä sekä kantaväestön kanssa solmituista ihmissuhteista. Vastaajat kokivat nämä ihmissuhteet tärkeänä sopeutumista edistävänä tekijänä. Toinen tekijä, joka edesauttoi vastaajien sopeutumista Indonesiaan, oli heidän henkilökohtaiset ominaisuutensa. Lisäksi kokemuksella kohdemaan hyvästä valmiudesta vastaanottaa tulijat näytti olevan suuri sopeutumista edistävä merkitys. Jotkut vastaajista toisaalta kokivat kohdemaan valmiuden vastaanottaa tulijat heikoksi, sillä he kokivat paikallisilta saamansa suuren huomion epämukavaksi. Tällä kokemuksella näytti olevan negatiivinen vaikutus näiden vastaajien sopeutumiseen.
Aineistosta nousi esiin seuraavat kolme tekijää, jotka edistivät opiskelijoiden
kansainvälisten ihmissuhteiden muodostumista; kansainvälisten kontaktien hyvä
englannin kielen taito, kokemus samanlaisuudesta sekä fyysinen läsnäolo. Sen sijaan
ihmissuhteiden kehittymistä indonesialaisten kanssa rajoitti indonesialaisten heikko
englannin kielen taito, epäsuora viestintätyyli ja vähäinen itsestäkertominen. Fyysinen
läsnäolo sekä hyvä englannin kielen taito puolestaan nähtiin edesauttavan syvempien
ihmissuhteiden kehittymistä heidän kanssaan.
...
The present study examines international students’ views on their adaptation to
Indonesia. A special focus is on exploring how the relationships the students established
during their sojourn affected their adaptation to Indonesia. The study further focuses on
investigating how the students perceived cultural differences in communication styles
and the use of English as a lingua franca affected their relational development process.
The study was qualitative in nature. The sampling method used in this study was a
mixture of snowball and convenience sampling. The number of research participants
was eleven. Ten of the respondents participated in an AIESEC internship program
whereas one respondent took part in an AFS exchange program. The data was gathered
via e-mail by using semi-structured open-ended questions and was analyzed by using
inductive thematic analysis.
The analysis revealed that the respondents’ social networks consisted mainly of host
and international ties. These relationships were perceived significant for their
adaptation to Indonesia. Another factor that enhanced the respondents’ cross-cultural
adaptation was the personal characteristics they possess. Lastly, host country receptivity
was perceived another factor that enhanced the students’ cross-cultural adaptation. In
case of some of the respondents, host country receptivity was, however, inhibiting
adaptation as the respondents experienced the big amount of attention they received
from local people uncomfortable.
Analysis revealed three factors that enhanced relational development with the
students’ international ties; international contacts’ good English language skills, the
perceived similarities and proximity. Instead, Indonesians’ limited English skills, their
tendency to use indirect communication style and their low level of self-disclosure were
perceived inhibiting the relational development with Indonesians. Proximity and good
English skills of those host nationals with whom the students established more intimate
relationships were perceived as important factors that enhanced relational development.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29494]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The roles of linguistic confidence and integrative motivation on cross-cultural adaptation of Asian degree students Finland
Nguyen Thi Thanh, Thao (2015)While cross-cultural adaptation of international students has become more and more popular topics in the field of intercultural communication, there are few studies related to students who come to non-native-English-speaking ... -
What is intercultural communication and are we competent in it? : Perceptions of English language graduates
Holopainen, Emmi (2022)Eri kulttuuri- ja ihmisryhmien välinen kontakti on viimeisten vuosikymmenien aikana lisääntynyt globalisaation ja ihmisten kasvaneen liikkuvuuden seurauksena. Tämä on tuonut kulttuurienvälisen viestinnän osaksi myös ... -
Bridging the Divide : understanding interactions between international and home students in U.S. secondary schools
Huizinga, Rick (2016)Huizinga, Rick H. 2016. Bridging the Divide: Understanding interactions between international and home students in U.S. secondary schools. Master's Thesis in Education. University of Jyväskylä. Department of Education. ... -
Cultural Knowledge as a Resource in BELF Interactions : a Longitudinal Ethnographic Study of Two Managers in Global Business
Räisänen, Tiina (Dipartimento di Lingue e Letterature Straniere dell'Università di Verona, 2019) -
“We don’t always have to talk to understand each other” : intercultural couples’ views on ELF communication and problem-solving methods
Kautiainen, Eerika (2020)Nykypäivän globalisoituneessa maailmassa monikulttuuristen parien määrä kasvaa jatkuvasti. Monikulttuuriset parit ovat pariskuntia, joilla voi olla eroavaisuuksia muun muassa kielessä ja kulttuurissa. Monikulttuuriset ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.