University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

International students' perceptions on their adaptation to Indonesia and their intercultural relationship development : special focus on differences in communication styles and the role of English as a lingua franca

Thumbnail
View/Open
506.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Puumala, Satu
Date
2015
Discipline
Englannin kieliEnglishkulttuurienvälinen viestintäMaster's Degree Programme in Intercultural Communication

 
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten kansainväliset opiskelijat kuvaavat sopeutumistaan Indonesiaan. Sopeutumista tarkastellaan erityisesti niiden ihmissuhteiden valossa, joita opiskelijat loivat Indonesiassa. Tutkimuksen tavoitteena on lisäksi selvittää opiskelijoiden näkemyksiä siitä, miten kulttuuriset viestintätyylien erot sekä Englanti lingua franca -kielenä vaikuttivat ihmissuhteiden kehittymiseen. Tutkimusote on laadullinen. Tutkimukseen osallistujat valittiin yhdistämällä lumipalloja mukavuusotantatapoja. Tutkimusjoukoksi valikoitui 11 opiskelijaa, joista 10 osallistui AIESEC-järjestön työharjoitteluohjelmaan, kun taas yksi tutkimukseen osallistujista oli AFS-ohjelman oppilasvaihdossa. Aineisto kerättiin sähköpostitse käyttämällä puolistrukturoituja avoimia haastattelukysymyksiä. Aineiston analysointi toteutettiin induktiivista teema-analyysiä käyttäen. Tutkielman tulokset osoittavat, että opiskelijoiden sosiaalinen verkosto koostui pääosin kansainvälisistä sekä kantaväestön kanssa solmituista ihmissuhteista. Vastaajat kokivat nämä ihmissuhteet tärkeänä sopeutumista edistävänä tekijänä. Toinen tekijä, joka edesauttoi vastaajien sopeutumista Indonesiaan, oli heidän henkilökohtaiset ominaisuutensa. Lisäksi kokemuksella kohdemaan hyvästä valmiudesta vastaanottaa tulijat näytti olevan suuri sopeutumista edistävä merkitys. Jotkut vastaajista toisaalta kokivat kohdemaan valmiuden vastaanottaa tulijat heikoksi, sillä he kokivat paikallisilta saamansa suuren huomion epämukavaksi. Tällä kokemuksella näytti olevan negatiivinen vaikutus näiden vastaajien sopeutumiseen. Aineistosta nousi esiin seuraavat kolme tekijää, jotka edistivät opiskelijoiden kansainvälisten ihmissuhteiden muodostumista; kansainvälisten kontaktien hyvä englannin kielen taito, kokemus samanlaisuudesta sekä fyysinen läsnäolo. Sen sijaan ihmissuhteiden kehittymistä indonesialaisten kanssa rajoitti indonesialaisten heikko englannin kielen taito, epäsuora viestintätyyli ja vähäinen itsestäkertominen. Fyysinen läsnäolo sekä hyvä englannin kielen taito puolestaan nähtiin edesauttavan syvempien ihmissuhteiden kehittymistä heidän kanssaan. ...
 
The present study examines international students’ views on their adaptation to Indonesia. A special focus is on exploring how the relationships the students established during their sojourn affected their adaptation to Indonesia. The study further focuses on investigating how the students perceived cultural differences in communication styles and the use of English as a lingua franca affected their relational development process. The study was qualitative in nature. The sampling method used in this study was a mixture of snowball and convenience sampling. The number of research participants was eleven. Ten of the respondents participated in an AIESEC internship program whereas one respondent took part in an AFS exchange program. The data was gathered via e-mail by using semi-structured open-ended questions and was analyzed by using inductive thematic analysis. The analysis revealed that the respondents’ social networks consisted mainly of host and international ties. These relationships were perceived significant for their adaptation to Indonesia. Another factor that enhanced the respondents’ cross-cultural adaptation was the personal characteristics they possess. Lastly, host country receptivity was perceived another factor that enhanced the students’ cross-cultural adaptation. In case of some of the respondents, host country receptivity was, however, inhibiting adaptation as the respondents experienced the big amount of attention they received from local people uncomfortable. Analysis revealed three factors that enhanced relational development with the students’ international ties; international contacts’ good English language skills, the perceived similarities and proximity. Instead, Indonesians’ limited English skills, their tendency to use indirect communication style and their low level of self-disclosure were perceived inhibiting the relational development with Indonesians. Proximity and good English skills of those host nationals with whom the students established more intimate relationships were perceived as important factors that enhanced relational development. ...
 
Keywords
Intercultural communication cross-cultural adaptation English as lingua franca intercultural relationships Indonesia Kvalitatiivinen tutkimus lingua franca englannin kieli kulttuurienvälinen vuorovaikutus sopeutuminen ihmissuhteet
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201512144030

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • The roles of linguistic confidence and integrative motivation on cross-cultural adaptation of Asian degree students Finland 

    Nguyen Thi Thanh, Thao (2015)
    While cross-cultural adaptation of international students has become more and more popular topics in the field of intercultural communication, there are few studies related to students who come to non-native-English-speaking ...
  • What is intercultural communication and are we competent in it? : Perceptions of English language graduates 

    Holopainen, Emmi (2022)
    Eri kulttuuri- ja ihmisryhmien välinen kontakti on viimeisten vuosikymmenien aikana lisääntynyt globalisaation ja ihmisten kasvaneen liikkuvuuden seurauksena. Tämä on tuonut kulttuurienvälisen viestinnän osaksi myös ...
  • Bridging the Divide : understanding interactions between international and home students in U.S. secondary schools 

    Huizinga, Rick (2016)
    Huizinga, Rick H. 2016. Bridging the Divide: Understanding interactions between international and home students in U.S. secondary schools. Master's Thesis in Education. University of Jyväskylä. Department of Education. ...
  • Cultural Knowledge as a Resource in BELF Interactions : a Longitudinal Ethnographic Study of Two Managers in Global Business 

    Räisänen, Tiina (Dipartimento di Lingue e Letterature Straniere dell'Università di Verona, 2019)
  • “We don’t always have to talk to understand each other” : intercultural couples’ views on ELF communication and problem-solving methods 

    Kautiainen, Eerika (2020)
    Nykypäivän globalisoituneessa maailmassa monikulttuuristen parien määrä kasvaa jatkuvasti. Monikulttuuriset parit ovat pariskuntia, joilla voi olla eroavaisuuksia muun muassa kielessä ja kulttuurissa. Monikulttuuriset ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre