Show simple item record

dc.contributor.authorHakala, Miia
dc.date.accessioned2022-12-16T05:59:37Z
dc.date.available2022-12-16T05:59:37Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84427
dc.description.abstractPedagogiikka on keskeinen osa varhaiskasvatuksen toimintaa sekä varhaiskasvatuksen opettajan työtä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisten näkökulmien kautta varhaiskasvatuksen pedagogiikka määrittyi varhaiskasvatuksen opettajien sekä varhaiskasvatuksen opiskelijoiden puheessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen lähestymistavassa ja analyysissä hyödynnettiin fenomenologian sekä muistitutkimuksen piirteitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin vuosien 2020–2021 aikana yhteistyössä LOIKKA-hankkeen kanssa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen pedagogiikka voitiin jakaa neljään erilaiseen näkökulmaan varhaiskasvatuksen opettajien sekä varhaiskasvatuksen opiskelijoiden puheen perusteella. Nämä neljä näkökulmaa olivat lapsinäkökulma, vuorovaikutuksellinen näkökulma, toiminnan organisoinnin näkökulma sekä oppimisen tukemisen näkökulma. Tulokset tarjoavat uudenlaisen jäsennyksen varhaiskasvatuksen pedagogiikkaan siitä näkökulmasta, kuinka pitkään varhaiskasvatuksen kentällä työskennelleet opettajat sekä vahvan lastenhoitajan ammattiosaamisen omaavat varhaiskasvatuksen opiskelijat kuvaavat varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa. Tutkimus tarjoaa myös tärkeää tietoa siitä, millainen rooli pedagogiikalla tällä hetkellä varhaiskasvatuksessa on. Koska varhaiskasvatus on hoidon, kasvatuksen ja opetuksen pedagogisesti painottunut kokonaisuus, on tärkeää, että myös pedagogiikan merkitys varhaiskasvatukselle tunnistetaan niin yhteiskunnallisesti, kuin myös varhaiskasvatuksen kentällä.fi
dc.format.extent67
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othervarhaiskasvatuksen opiskelijat
dc.titleVarhaiskasvatuksen opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä varhaiskasvatuksen pedagogiikasta ja omasta pedagogisesta toiminnastaan
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202212165682
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoreflektio
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysovarhaiskasvatuksen opettajat
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright