dc.contributor.author | Hakala, Miia | |
dc.date.accessioned | 2022-12-16T05:59:37Z | |
dc.date.available | 2022-12-16T05:59:37Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84427 | |
dc.description.abstract | Pedagogiikka on keskeinen osa varhaiskasvatuksen toimintaa sekä
varhaiskasvatuksen opettajan työtä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisten näkökulmien kautta varhaiskasvatuksen pedagogiikka määrittyi varhaiskasvatuksen opettajien sekä varhaiskasvatuksen opiskelijoiden puheessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen lähestymistavassa ja analyysissä hyödynnettiin fenomenologian sekä muistitutkimuksen piirteitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin vuosien 2020–2021 aikana yhteistyössä LOIKKA-hankkeen kanssa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen pedagogiikka voitiin jakaa neljään erilaiseen näkökulmaan varhaiskasvatuksen opettajien sekä varhaiskasvatuksen opiskelijoiden puheen perusteella. Nämä neljä näkökulmaa olivat lapsinäkökulma, vuorovaikutuksellinen näkökulma, toiminnan organisoinnin näkökulma sekä oppimisen tukemisen näkökulma. Tulokset tarjoavat uudenlaisen jäsennyksen varhaiskasvatuksen pedagogiikkaan siitä näkökulmasta, kuinka pitkään varhaiskasvatuksen kentällä työskennelleet opettajat sekä vahvan lastenhoitajan ammattiosaamisen omaavat varhaiskasvatuksen opiskelijat kuvaavat varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa. Tutkimus tarjoaa myös tärkeää tietoa siitä, millainen rooli pedagogiikalla tällä hetkellä varhaiskasvatuksessa on. Koska varhaiskasvatus on hoidon, kasvatuksen ja opetuksen pedagogisesti painottunut kokonaisuus, on tärkeää, että myös pedagogiikan merkitys varhaiskasvatukselle tunnistetaan niin yhteiskunnallisesti, kuin myös varhaiskasvatuksen kentällä. | fi |
dc.format.extent | 67 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | varhaiskasvatuksen opiskelijat | |
dc.title | Varhaiskasvatuksen opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä varhaiskasvatuksen pedagogiikasta ja omasta pedagogisesta toiminnastaan | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202212165682 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | reflektio | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | pedagogiikka | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatuksen opettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |