“Rentouduin puhumaan englantia paremmin, yleensä jännitän sitä paljon” : prosessidraama englannin opetuksen välineenä
Kun opiskellaan draaman kautta keskiössä ovat kuvitteelliset tilanteet. Nämä kuvitteellisissa tilanteet ovat hyvin ominaisia teatterille ja joillekin ne tarjoavat mahdollisuuden ottaa osaa luokan toimintaan turvallisemmin. Draama tarjoaa oppitunneille toiminnallisen menetelmän, jolla pureutua Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa mainittuihin laaja-alaisen osaamisen tavoitteisiin. Draama tuntuisi teoriassa tarjoavan mahdollisuuksia moneen oppitunneilla, mutta miten oppilaat kokevat draaman tekemisen? Tässä tutkimuksessa kokeiltavaksi toiminnaksi on valittu prosessidraama ja sen keinot.
2021–2022 Englannin aineenopettaja koulutuksessa suoritin harjoittelun, joka tarjosi minulle useita eri ryhmiä, jossa voisin kokeilla draaman mahdollisuuksia englannin tunneilla. Ohjaavien opettajien kanssa käydyissä aloituskeskusteluissa toin esiin ideani kokeilla prosessidraamaa opetuksessa tätä tutkimusta varten. Ohjaavat opettajat kehottivat minua kokeilemaan rohkeasti tätä metodia.
Oppilaat ottivat osaa prosessidraama kokonaisuuteen. Tämän jälkeen oppilailta kerättiin kyselyiden avulla mielipiteitä siitä miten he itse kokivat prosessidraaman käytön oppimisen välineenä. Aineistoa kerättiin esiopetuksesta, lukiosta sekä aikuiskoulutuksesta. Tutkimukseen otti osaa 18 esiopetus oppilasta, 16 lukio opiskelijaa sekä 9 aikuiskoulutuksen opiskelijaa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Drama education and agency in EFL learning : a material package for primary school
Brunni, Maija (2022)Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena syntynyt materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS2014) tavoitteita koskien englannin kielen oppiainetta vuosiluokilla 3.–6. ... -
The taming of drama education : drama education in elementary school English as a foreign language classroom - material package
Välimaa, Mari (2024)Draamakasvatus tarjoaa mahdollisuuden motivoivaan ja monipuoliseen oppimiseen. Sen avulla voi luoda moninaisia oppimisympäristöjä yhden luokkahuoneen sisälle. Draaman avulla oppilaiden on mahdollista päästä kokemaan toden ... -
Vuorovaikutusta luokkahuoneessa : opettajien ja oppilaiden toiminta kirjallisuuden opetuksen prosessidraamatunneilla
Maunu, Marika (2011)Tutkimus käsittelee luokkahuoneen vuorovaikutusta kirjallisuuden opetuksen tunneilla, joilla opetusmenetelmänä on yhteistoiminnallisuutta ja kokemuksellisuutta korostava prosessidraama. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, ... -
Make it work! : developing upper secondary school students’ intercultural competence through drama : a material package
Karhunen, Roosa (2020)Kulttuurienvälisen kompetenssin tunnistetaan laajalti olevan merkittävä osa yksilön kykyä toimia ja viestiä tehokkaasti kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisissa konteksteissa. Englannin kielen ollessa globaali lingua ... -
Äidinkieltä draaman kautta – draamakasvatus yläkoulun Särmä 8 -oppikirjan tehtävissä
Strum, Saara (2023)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan, millaisia draamakasvatukseen perustuvia tehtäviä yläkoulun vuoden 2020 Särmä 8 -oppikirjassa on. 33 tehtävästä koostuva tutkimusaineisto on rajattu draamakasvatuksen perusteiden ...