Make it work! : developing upper secondary school students’ intercultural competence through drama : a material package
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Kulttuurienvälisen kompetenssin tunnistetaan laajalti olevan merkittävä osa yksilön kykyä toimia ja viestiä tehokkaasti kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisissa konteksteissa. Englannin kielen ollessa globaali lingua franca, on luonnollista että kulttuurienvälisen kompetenssin kehittäminen nähdään myös osana lukion englannin opetusta, jossa yhtenä opetuksen yleisenä tavoitteena on kehittää opiskelijoiden kielellistä ja kulttuurista toimijuutta myös globaaleissa yhteisöissä. Kulttuurienvälisen kompetenssin kehityksen pohjana toimivat yksilön kokemukset kulttuurienvälisistä kohtaamisista. Luokkahuoneympäristössä näitä kokemuksia voidaan mahdollistaa draaman työtapojen ja etenkin roolissa työskentelemisen avulla, ja draamaa suositellaankin usein kulttuurienvälisen kompetenssin kehittämisen työvälineeksi. Sopivaa ja helppokäyttöistä draamamateriaalia ei kuitenkaan aina ole opettajille helposti saatavilla, sillä oppikirjojen sisältämä draamamateriaali ei usein rohkaise kulttuuristen teemojen syvempään tutkimiseen roolissa.
Tämän tutkielman tarkoituksena on laatia opetusmateriaalipaketti kulttuurienvälisen kompetenssin kehittämiseen draaman avulla lukion englannin opetukseen, ja täten osaltaan parantaa teoriapohjaisen, helppokäyttöisen draamallisen opetusmateriaalin saatavuutta. Materiaalipaketti on suunniteltu pohjaten kulttuurienvälisen kompetenssin kehittämisen malleihin draamakasvatuksen teoreettisessa viitekehyksessä, jossa oppimisen nähdään tapahtuvan roolissa toimimisen, sekä tämän toiminnan reflektoinnin seurauksena. Materiaalissa hyödynnetään monipuolisesti draaman eri työtapoja, joiden avulla englannin opetukseen voidaan luoda monipuolisia mahdollisuuksia kulttuurienvälisten ilmiöiden tutkimiseen. Materiaalipaketti on suunniteltu lukion englannin A-oppimäärän ylimääräiseksi kurssiksi, mutta harjoitteet sopivat hyödynnettäviksi myös englannin pakollisilla ja syventävillä kursseilla. Materiaali rakentuu työelämään liittyvien teemojen ympärille, ja se on suunniteltu kielten opettajille, joilla ei ole aiempaa kokemusta draaman hyödyntämisestä kieltenopetuksessa.
...
Keywords
EFL drama in education kokemusoppiminen lukio yhteistoiminnallinen oppiminen opetus kulttuurienvälisyys oppiminen draamapedagogiikka draamakasvatus englannin kieli experiential learning general upper secondary school cooperative learning teaching and instruction interculturalism learning drama pedagogy drama education English language
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29616]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The intriguing human being : a cooperative CLIL material package for teaching human anatomy and senses through English in elementary school
Ainikkamäki, Eeva-Maija (2013)Koulutusjärjestelmät ovat kautta aikojen pyrkineet vastaamaan tarpeisiin, joita sen hetkinen maailma on sille luonut. Nykyaikana globalisaatio ja kansainvälistyminen ovat tuoneet omat haasteensa koulutusjärjestelmille. ... -
Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers
Saloniemi, Suvi (2023)Tutkielma on digitaalisiin opetusmenetelmiin pohjautuva materiaalipaketti lukion englannin kielen opettajille. Lisääntyvä digitalisaatio yhteiskunnassa ja digitaalisten taitojen vaadittavuus lukio-opetuksessa on tehnyt ... -
The taming of drama education : drama education in elementary school English as a foreign language classroom - material package
Välimaa, Mari (2024)Draamakasvatus tarjoaa mahdollisuuden motivoivaan ja monipuoliseen oppimiseen. Sen avulla voi luoda moninaisia oppimisympäristöjä yhden luokkahuoneen sisälle. Draaman avulla oppilaiden on mahdollista päästä kokemaan toden ... -
Drama education and agency in EFL learning : a material package for primary school
Brunni, Maija (2022)Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena syntynyt materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS2014) tavoitteita koskien englannin kielen oppiainetta vuosiluokilla 3.–6. ... -
Transversal competences through music : a material package for using music to teach transversal competences in a lower secondary school English classroom
Mäki-Penttilä, Jonne (2018)Monialaiset oppimiskokonaisuudet ovat osa vuonna 2014 valmistuneita Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita. Monialaiset oppimiskokonaisuudet ovat oppiainerajat ylittäviä osaamiskokonaisuuksia, joiden tarkoituksena ...