Make it work! : developing upper secondary school students’ intercultural competence through drama : a material package
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Kulttuurienvälisen kompetenssin tunnistetaan laajalti olevan merkittävä osa yksilön kykyä toimia ja viestiä tehokkaasti kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisissa konteksteissa. Englannin kielen ollessa globaali lingua franca, on luonnollista että kulttuurienvälisen kompetenssin kehittäminen nähdään myös osana lukion englannin opetusta, jossa yhtenä opetuksen yleisenä tavoitteena on kehittää opiskelijoiden kielellistä ja kulttuurista toimijuutta myös globaaleissa yhteisöissä. Kulttuurienvälisen kompetenssin kehityksen pohjana toimivat yksilön kokemukset kulttuurienvälisistä kohtaamisista. Luokkahuoneympäristössä näitä kokemuksia voidaan mahdollistaa draaman työtapojen ja etenkin roolissa työskentelemisen avulla, ja draamaa suositellaankin usein kulttuurienvälisen kompetenssin kehittämisen työvälineeksi. Sopivaa ja helppokäyttöistä draamamateriaalia ei kuitenkaan aina ole opettajille helposti saatavilla, sillä oppikirjojen sisältämä draamamateriaali ei usein rohkaise kulttuuristen teemojen syvempään tutkimiseen roolissa.
Tämän tutkielman tarkoituksena on laatia opetusmateriaalipaketti kulttuurienvälisen kompetenssin kehittämiseen draaman avulla lukion englannin opetukseen, ja täten osaltaan parantaa teoriapohjaisen, helppokäyttöisen draamallisen opetusmateriaalin saatavuutta. Materiaalipaketti on suunniteltu pohjaten kulttuurienvälisen kompetenssin kehittämisen malleihin draamakasvatuksen teoreettisessa viitekehyksessä, jossa oppimisen nähdään tapahtuvan roolissa toimimisen, sekä tämän toiminnan reflektoinnin seurauksena. Materiaalissa hyödynnetään monipuolisesti draaman eri työtapoja, joiden avulla englannin opetukseen voidaan luoda monipuolisia mahdollisuuksia kulttuurienvälisten ilmiöiden tutkimiseen. Materiaalipaketti on suunniteltu lukion englannin A-oppimäärän ylimääräiseksi kurssiksi, mutta harjoitteet sopivat hyödynnettäviksi myös englannin pakollisilla ja syventävillä kursseilla. Materiaali rakentuu työelämään liittyvien teemojen ympärille, ja se on suunniteltu kielten opettajille, joilla ei ole aiempaa kokemusta draaman hyödyntämisestä kieltenopetuksessa.
...


Keywords
EFL drama in education kokemusoppiminen lukio yhteistoiminnallinen oppiminen opetus kulttuurienvälisyys oppiminen draamapedagogiikka draamakasvatus englannin kieli experiential learning general upper secondary school cooperative learning teaching and instruction interculturalism learning drama pedagogy drama education English language
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24518]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The intriguing human being : a cooperative CLIL material package for teaching human anatomy and senses through English in elementary school
Ainikkamäki, Eeva-Maija (2013)Koulutusjärjestelmät ovat kautta aikojen pyrkineet vastaamaan tarpeisiin, joita sen hetkinen maailma on sille luonut. Nykyaikana globalisaatio ja kansainvälistyminen ovat tuoneet omat haasteensa koulutusjärjestelmille. ... -
Intercultural competence through drama : a teaching experiment
Salopelto, Heini (2008) -
Magic beans : a material package for teaching English through storytelling and creative drama in primary school
Ryynänen, Hanne (2013)Tarinat ovat universaali tapa jäsentää maailmaa ja kokemuksia. Tarinat ovat yksi vanhimmista opetusmenetelmistä, joka on koonnut ihmisiä yhteen viihtymään sekä oppimaan uutta. Vaikka tarinat ovat myös olennainen osa kielten ... -
Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package
Hämäläinen, Ville (2017)Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ... -
Cognition of Korean-English secondary school teachers about intercultural dimension in EFL teaching
Choi, Yuri (2016)The importance of intercultural competence in education has been recognized in order to promote students’ tolerance and empathy towards others in the globalized world. Being the first and foremost foreign language subject ...