Value propositions in augmented reality mobile games : most desirable game features in Pokémon GO
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämä pro gradu -tutkielma tutkii arvoa, arvon yhteisluontia ja erilaisia arvoehdotuksia maailmanlaajuisessa ja suositussa lisätyn todellisuuden mobiilipelissä, Pokémon GO:ssa. Tutkielman tavoitteena on selvittää mitä ovat ne ominaisuudet, joita käyttäjät pelissä mieluiten käyttävät. Lisäksi tutkimuksella halutaan saada tietoa siitä, minkä vuoksi käyttäjät pitävät joistain ominaisuuksista ja millaista arvoa ne heille tuottavat. Tutkielma tutkii myös sitä, minkä tyyppisiä arvoehdotuksia nämä käyttäjien mainitsemat ominaisuudet edustavat. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna. Lisäksi haastattelu sisälsi laddering -menetelmän avulla kerättyä syventävää tietoa (n=14) käyttäjien kokemista arvoista. Tuloksia lähestyttiin ja käsiteltiin tulkitsevasti yrittäen ymmärtää ja tulkita vastauksien syvällisempi merkitys. Analysoinnin avulla saatiin selville ne syyt, minkä vuoksi käyttäjät kokevat tietyt pelin ominaisuudet mieluisaksi. Tämän syventävän tiedon avulla oli mahdollista suorittaa luokittelu erilaisiin arvoehdotusluokkiin. Tutkimus osoitti, että valittu lähestymistapa eli laddering -tekniikka ja ymmärtävä analysointi sopivat arvon ja arvon yhteisluomisen tutkimiseen tuottaen juuri haluttua syventävää tietoa tutkittavasta kohteesta. Tutkimuksen tuloksena löydettiin 31 suosittua attribuuttia Pokémon GO:ssa. Lisäksi löydettiin 20 arvoseurausta sekä 22 arvoa, joiden avulla oli mahdollista saada syventävää tietoa ja perusteluja käyttäjien valitsemille suosituimmille ominaisuuksille. Perustelujen tuoman syventävän tiedon avulla oli mahdollista suorittaa attribuuttien luokittelu erityyppisiin arvoehdotuskategorioihin. Peli ja sen yksittäiset ominaisuudet sekä pelin tarjoamat mahdollisuudet muodostavat mielenkiintoisen kokonaisuuden erilaisia arvoja ja arvoehdotuksia. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää hyvin esimerkiksi erilaisten viihteellisten palveluiden suunnittelussa, joissa lisäksi hyödynnetään mahdollisuuksia arvon yhteisluomiseen.
...
Asiasanat
arvon yhteisluominen arvoehdotukset lisätyn todellisuuden mobiilipelit palvelukeskeinen logiikka lisätty todellisuus arvo (ominaisuudet) arvonluonti Pokémon Go (peli) mobiilipelit arvot (käsitykset) augmented reality value (properties) value creation Pokémon Go (game) mobile games values (conceptions)
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Harnessing User Values to Understand Value Co-Creation and Co-Destruction in Augmented Reality Mobile Games
Elo, Jenny; Lintula, Juuli; Tuunanen, Tuure (University of Hawai'i at Manoa, 2021)This paper explores the phenomena of value co- creation and co-destruction in augmented reality (AR) mobile games. More specifically, we aim to achieve an in-depth understanding of value co-creation and co- destruction ... -
A Personal Values-Based Approach to Understanding Users’ Co-Creative and Co-Destructive Gaming Experiences in Augmented Reality Mobile Games
Elo, Jenny; Lumivalo, Juuli; Tuunanen, Tuure (Association for Information Systems, 2022)Background: Understanding how users evaluate their experiences has been recognized as being fundamental to designing services that meet the users’ needs and support the emergence of positive rather than negative value ... -
Value co-creation and co-destruction in augmented reality mobile games : the connection of user values to Pokémon GO players’ positive and negative gaming experiences
Elo, Jenny (2020)Pro gradu -tutkielmassa tutkitaan arvon yhteisluonnin ja yhteistuhoamisen ilmiöitä lisätyn todellisuuden mobiilipeleissä. Tutkimuksen tavoitteena on saavuttaa syvällinen ymmärrys Pokémon GO -pelissä esiintyvästä arvon ... -
When Value Co-Creation Turns to Co-Destruction : Users' Experiences of Augmented Reality Mobile Games
Lintula, Juuli; Tuunanen, Tuure; Salo, Markus; Myers, Michael D. (Association for Information Systems (AIS), 2018)Service-dominant logic (SDL) provides a well-established lens for understanding services as value co-creation processes. However, also value co-destruction can occur in service processes, but the literature on value ... -
Understanding Augmented Reality Game Players : Value Co-destruction Process in Pokémon Go
Lintula, Juuli; Tuunanen, Tuure; Salo, Markus; Kari, Tuomas (European Conference on Information Systems, 2017)We conceptualize the mobile game Pokémon Go as a service provider aiming to offer customers value propositions over an augmented reality (AR) platform, where players engage in co-creating value, such as fun, social unity ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.