Value co-creation and co-destruction in augmented reality mobile games : the connection of user values to Pokémon GO players’ positive and negative gaming experiences

Abstract
Pro gradu -tutkielmassa tutkitaan arvon yhteisluonnin ja yhteistuhoamisen ilmiöitä lisätyn todellisuuden mobiilipeleissä. Tutkimuksen tavoitteena on saavuttaa syvällinen ymmärrys Pokémon GO -pelissä esiintyvästä arvon yhteisluonnista ja -tuhoamisesta sekä näiden dynaamisten arvonluonnin lopputulosten taustalta löytyvistä käyttäjäarvoista. Palvelukeskeinen logiikka toimii tutkimuksessa lähtökohtana käyttäjien ymmärtämisessä aktiivisina arvon yhteisluojina ja -tuhoajina sekä palvelun arvon määrittäjinä. Means-end -teoria asettaa käyttäjien henkilökohtaiset arvot ja tavoitteet arvonmäärityksen perustaksi. Näiden pohjalta tutkimuksessa käsitteellistetään käyttäjän dynaaminen arvonluontiprosessi. Tutkimuksen empiirisessä osiossa hyödynnetään laadullista ja tulkitsevaa lähestymistapaa. Analyysi edustaa sekundaarianalyysiä, sillä se perustuu Lintulan, Tuunasen, Salon ja Myersin vuonna 2018 julkaistun tutkimuksen aineistoon. Analysoimalla 43 aktiivisen Pokémon GO -pelaajan syvälliset laddering-haastattelut saadaan selville pelissä korostuvat käyttäjäarvot ja niiden yhteys käyttäjien pelikokemuksiin. Arvojen luokittelussa hyödynnetään Tuunasen ja Kuon arvotypologiaa. Tutkimuksen tuloksena löydetään viisitoista Pokémon GO -pelin käytössä korostuvaa käyttäjäarvoa. Näistä positiivisesti painottuneita arvoja ovat nautinto, kunnianhimo, kuuluvuuden tunne, aktiivisuus, terveellinen elämä, jännittävä elämä ja saavutuksen tunne. Negatiivisesti painottuviin arvoihin kuuluvat sosiaalinen tunnustaminen, vastuullisuus, sisäinen harmonia, tasa-arvo, itsenäisyys, oikeudenmukaisuus ja turvallisuus. Yhden arvorakenteen, sosiaalisuuden, havaitaan korostuvan sekä arvoa yhteisluovissa että yhteistuhoavissa pelikokemuksissa. Tutkimus palvelee kirjallisuutta käsitteellistämällä käyttäjän dynaamisen arvonluontiprosessin ja tuottamalla empiiristen löydösten pohjalta uutta tietoa arvon yhteisluonnin ja tuhoamisen ilmiöistä digitaalisissa palveluissa, erityisesti lisätyn todellisuuden mobiilipeleissä. Tutkimuksen löydökset voivat edesauttaa sellaisten palveluiden suunnittelua ja kehittämistä, jotka edistävät palveluntarjoajien ja käyttäjien välistä arvon yhteisluontia ja arvon yhteistuhoamisen välttämistä. Lisäksi löydökset tukevat hyödynnetyn arvotypologian ja laddering-menetelmän soveltuvuutta digitaalisten palveluiden arvoperusteiseen suunnitteluun ja kehittämiseen.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share