Show simple item record

dc.contributor.advisorTuunanen, Tuure
dc.contributor.authorHonka, Niina
dc.date.accessioned2022-12-14T07:27:01Z
dc.date.available2022-12-14T07:27:01Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84368
dc.description.abstractTämä pro gradu -tutkielma tutkii arvoa, arvon yhteisluontia ja erilaisia arvoehdotuksia maailmanlaajuisessa ja suositussa lisätyn todellisuuden mobiilipelissä, Pokémon GO:ssa. Tutkielman tavoitteena on selvittää mitä ovat ne ominaisuudet, joita käyttäjät pelissä mieluiten käyttävät. Lisäksi tutkimuksella halutaan saada tietoa siitä, minkä vuoksi käyttäjät pitävät joistain ominaisuuksista ja millaista arvoa ne heille tuottavat. Tutkielma tutkii myös sitä, minkä tyyppisiä arvoehdotuksia nämä käyttäjien mainitsemat ominaisuudet edustavat. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna. Lisäksi haastattelu sisälsi laddering -menetelmän avulla kerättyä syventävää tietoa (n=14) käyttäjien kokemista arvoista. Tuloksia lähestyttiin ja käsiteltiin tulkitsevasti yrittäen ymmärtää ja tulkita vastauksien syvällisempi merkitys. Analysoinnin avulla saatiin selville ne syyt, minkä vuoksi käyttäjät kokevat tietyt pelin ominaisuudet mieluisaksi. Tämän syventävän tiedon avulla oli mahdollista suorittaa luokittelu erilaisiin arvoehdotusluokkiin. Tutkimus osoitti, että valittu lähestymistapa eli laddering -tekniikka ja ymmärtävä analysointi sopivat arvon ja arvon yhteisluomisen tutkimiseen tuottaen juuri haluttua syventävää tietoa tutkittavasta kohteesta. Tutkimuksen tuloksena löydettiin 31 suosittua attribuuttia Pokémon GO:ssa. Lisäksi löydettiin 20 arvoseurausta sekä 22 arvoa, joiden avulla oli mahdollista saada syventävää tietoa ja perusteluja käyttäjien valitsemille suosituimmille ominaisuuksille. Perustelujen tuoman syventävän tiedon avulla oli mahdollista suorittaa attribuuttien luokittelu erityyppisiin arvoehdotuskategorioihin. Peli ja sen yksittäiset ominaisuudet sekä pelin tarjoamat mahdollisuudet muodostavat mielenkiintoisen kokonaisuuden erilaisia arvoja ja arvoehdotuksia. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää hyvin esimerkiksi erilaisten viihteellisten palveluiden suunnittelussa, joissa lisäksi hyödynnetään mahdollisuuksia arvon yhteisluomiseen.fi
dc.format.extent68
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherarvon yhteisluominen
dc.subject.otherarvoehdotukset
dc.subject.otherlisätyn todellisuuden mobiilipelit
dc.subject.otherpalvelukeskeinen logiikka
dc.titleValue propositions in augmented reality mobile games : most desirable game features in Pokémon GO
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202212145625
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysolisätty todellisuus
dc.subject.ysoarvo (ominaisuudet)
dc.subject.ysoarvonluonti
dc.subject.ysoPokémon Go (peli)
dc.subject.ysomobiilipelit
dc.subject.ysoarvot (käsitykset)
dc.subject.ysoaugmented reality
dc.subject.ysovalue (properties)
dc.subject.ysovalue creation
dc.subject.ysoPokémon Go (game)
dc.subject.ysomobile games
dc.subject.ysovalues (conceptions)
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record