"Miks aina pitää tulla läksyä"? : luokanopettajien perusteluja kotitehtävien antamiselle
Tässä tutkimuksessa tutkittiin luokanopettajien perusteluja sille, miksi he antavat kotitehtäviä. Kansainväliset tutkimukset ovat osoittaneet, että kotitehtävät, etenkään alakouluiässä eivät merkittävästi edistä oppimista, joten on perusteltua tutkia, miksi luokanopettajat siitä huolimatta antavat kotitehtäviä.
Tutkimukseen osallistui kuusi luokanopettajaa, jotka työskentelivät haastatteluhetkellä 5.–6. luokan opettajina. Tutkimuksemme on laadullinen fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus, sillä se on kiinnostunut ilmiöstä, eli kotitehtävien antamisesta sekä ilmiön tulkitsemisesta. Aineiston keruumenetelmänä käytimme puolistrukturoitua haastattelua, jolloin haastattelun runko pysyi kaikille samana, mutta samanaikaisesti jäi mahdollisuus täsmentää tai esittää lisäkysymyksiä.
Tutkimuksessa selvisi, että kaikilla tutkimukseen osallistuneilla luokanopettajilla on tapana antaa kotitehtäviä, ja myös perustelut niiden antamiselle olivat samankaltaisia. Luokanopettajat pitivät tärkeänä, että kotitehtävien avulla oppilas kertaa koulussa opittuja asioita sekä opettelee vastuunkantoa myöhempiä kouluvuosia varten.
Tutkimme myös millaisia kotitehtäviä luokanopettajat antavat ja vaikuttaako heidän oppimiskäsityksensä kotitehtävien valikoitumiseen. Jokainen haastateltava mainitsi, että kokemuksellisuus ja tutkiva oppiminen ovat heidän opetuksessaan tärkeä perusta. Tämän emme kuitenkaan havainneet näkyvän kotitehtävien antamisessa, vaan yleisimmin oppilaille annetaan kotitehtäväksi oppikirjojen valmiita kotitehtäviä.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Läksyjä vai läksyttömyyttä? : luokanopettajien perusteluja kotitehtäville
Piipponen, Emma (2017) -
Luokanopettajien näkemyksiä kotitehtävien roolista oppimisprosessissa
Lapinsuo, Hille (2015) -
5.-luokkalaisten oppilaiden motivaatio kotitehtävien tekemisessä
Hyppönen-Setälä, Heli (2012)TIIVISTELMÄ Hyppönen-Setälä, H. 2012. 5.-luokkalaisten oppilaiden motivaatio kotitehtävien tekemisessä. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. 90 sivua, 4 liitettä. Tämän ... -
”Se on niinku hyvä renki, mutta huono isäntä” : luokanopettajien näkemyksiä digitaalisesta mediasta opetuksessa
Pitkänen, Emmi; Poukka, Annina (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä luokanopettajilla on digitaalisesta mediasta oppimisvälineenä. Aihetta lähestytään tarkastelemalla, miten opettajat määrittelevät digitaalisen median ja mitä ... -
Luokanopettajien kokemuksia oppitunnin optimaalisesta pituudesta
Grönfors, Samuli; Siponen, Miska (2024)Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen oppitunnin kesto on optimaalinen tukemaan oppilaan oppimista, keskittymiskykyä sekä aktiivista osallistumista. Tutkimukseen osallistui viisi luokanopettajaa, ...