Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorValleala, Ulla-Maija
dc.contributor.authorLundberg, Rinja
dc.contributor.authorJuppo, Henna
dc.date.accessioned2022-12-13T07:38:30Z
dc.date.available2022-12-13T07:38:30Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84315
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tutkittiin luokanopettajien perusteluja sille, miksi he antavat kotitehtäviä. Kansainväliset tutkimukset ovat osoittaneet, että kotitehtävät, etenkään alakouluiässä eivät merkittävästi edistä oppimista, joten on perusteltua tutkia, miksi luokanopettajat siitä huolimatta antavat kotitehtäviä. Tutkimukseen osallistui kuusi luokanopettajaa, jotka työskentelivät haastatteluhetkellä 5.–6. luokan opettajina. Tutkimuksemme on laadullinen fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus, sillä se on kiinnostunut ilmiöstä, eli kotitehtävien antamisesta sekä ilmiön tulkitsemisesta. Aineiston keruumenetelmänä käytimme puolistrukturoitua haastattelua, jolloin haastattelun runko pysyi kaikille samana, mutta samanaikaisesti jäi mahdollisuus täsmentää tai esittää lisäkysymyksiä. Tutkimuksessa selvisi, että kaikilla tutkimukseen osallistuneilla luokanopettajilla on tapana antaa kotitehtäviä, ja myös perustelut niiden antamiselle olivat samankaltaisia. Luokanopettajat pitivät tärkeänä, että kotitehtävien avulla oppilas kertaa koulussa opittuja asioita sekä opettelee vastuunkantoa myöhempiä kouluvuosia varten. Tutkimme myös millaisia kotitehtäviä luokanopettajat antavat ja vaikuttaako heidän oppimiskäsityksensä kotitehtävien valikoitumiseen. Jokainen haastateltava mainitsi, että kokemuksellisuus ja tutkiva oppiminen ovat heidän opetuksessaan tärkeä perusta. Tämän emme kuitenkaan havainneet näkyvän kotitehtävien antamisessa, vaan yleisimmin oppilaille annetaan kotitehtäväksi oppikirjojen valmiita kotitehtäviä.fi
dc.format.extent77
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkäyttöteoria
dc.title"Miks aina pitää tulla läksyä"? : luokanopettajien perusteluja kotitehtävien antamiselle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202212135572
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokotitehtävät
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysooppimiskäsitykset
dc.subject.ysoalakoulu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot