Eye gaze as a resource in handling trouble around mobile devices in classroom interaction
Vänttinen, M. (2022). Eye gaze as a resource in handling trouble around mobile devices in classroom interaction. In T. Seppälä, S. Lesonen, P. Iikkanen, & S. D'hondt (Eds.), Kieli, muutos ja yhteiskunta (pp. 395-413). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA. AFinLA:n vuosikirja, 2022. https://doi.org/10.30661/afinlavk.114401
Julkaistu sarjassa
AFinLA:n vuosikirjaTekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
© Kirjoittaja & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2022
This paper offers an insight into how interaction is multimodally built during taskaccomplishment around mobile devices in classroom interaction. More specifically, it investigates eye gaze as a resource in recruiting help and pursuing response from peers during interactional or task-related trouble sequences. The data come from video-recorded lessons at Finnish comprehensive schools where mobile devices are used for learning tasks. Drawing on multimodal conversation analysis, the article demonstrates that gaze is employed by pupils as one of the first resources to display and address trouble. Although tasks often require gaze to be directed at devices, it can be flexibly reoriented to peers when needed. The findings increase our understanding of functions of eye gaze and peer interaction in today’s technology-rich educational contexts.
Julkaisija
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLAEmojulkaisun ISBN
978-951-9388-74-8Kuuluu julkaisuun
Kieli, muutos ja yhteiskuntaISSN Hae Julkaisufoorumista
2343-2608Asiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/afinlavk/article/view/114401Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/164230213
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Creating positive environment through interaction in Finnish EFL and CLIL classrooms
Rantala, Annukka (2008) -
Knowing matters : how students address lack of knowledge in bilingual classroom interaction
Jakonen, Teppo (University of Jyväskylä, 2014) -
Humor in the classroom
Roininen, Eevamaija (2010)Huumori vuorovaikutuksessa on mielenkiintoinen tutkimuskohde, sillä se sekä vaikuttaa vuorovaikutustilanteessa olevien ihmisten suhteisiin että heijastaa niitä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia huumoria luokkahuoneessa ... -
Research data for dissertation: Classroom interaction around mobile devices in English lessons at Finnish comprehensive schools
Vänttinen, Minttu (2022)The data consist of audio-video recordings made in 19 English lessons at four Finnish comprehensive schools during the academic year 2020-2021. In addition, screen recordings were made of the mobile devices used in four ... -
L2 grammar‐for‐interaction : Functions of “and”‐prefaced turns in L2 students’ collaborative talk
Tůma, František; Kääntä, Leila; Jakonen, Teppo (Wiley-Blackwell, 2023)This article examines how second language (L2) interactional competence is manifested in students’ use of “and”-prefaced turns when doing meaning-focused oral tasks in pairs and small groups. Drawing on video recordings ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.