Show simple item record

dc.contributor.advisorHahn, Judit
dc.contributor.advisorPiittinen, Sari
dc.contributor.authorPenttinen, Riikka
dc.date.accessioned2022-12-12T07:19:15Z
dc.date.available2022-12-12T07:19:15Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84274
dc.description.abstractPro graduni tarkoituksena oli selvittää, miten ja millaisia tarinoita yritys Oy Karl Fazer Ab (tutkimuksessa nimellä Fazer) käyttää nettisivuillaan. Tutkimusaihe on tärkeä, sillä tarinankerronnan on todistettu olevan erittäin tehokas vaikutuskeino. Yritykset sekä organisaatiot ovat myös ymmärtäneet tämän faktan, ja käyttävät sitä hyödykseen vaikuttaakseen suuriin joukkoihin ihmisiä. Tämän takia on eettisesti tärkeää analysoida miten suuret, jo ennestään vaikuttavat ja valtaa pitävät yritykset käyttävät kyseistä keinoa viestinnässään. Yhtenä Suomen suosituimmista ruuantarjoajista Fazer toimii asiassa johtajana ja esimerkkinä. Tutkimuksen aineistona olivat kaksi Fazerin englanninkielistä nettisivua, www.fazer.com ja www.fazergroup.com. Nettisivujen sisältö tiivistettiin tutkimuksessa lyhyesti ja löytyneet tarinat lajiteltiin kolmeen eri kategoriaan: historia, Fazer nykyisin, sekä arvot ja etiikka. Kategorioista valittiin neljä tarinaesimerkkiä, joita tarkasteltiin yksityiskohtaisesti. Tähän tarkasteluun valikoitui kolme artikkelialasivua, sekä alasivu, joka sisälsi videon. Nämä neljä tarinaa tutkittiin narratiivisen analyysin keinoin. Erityisesti huomioitiin tarinoiden hahmot, juoni, kausaliteetti ja ajallisuus. Tämän lisäksi käytettiin vaihtelevien tarinaelementtien tunnistamisen mahdollistavaa tutkimusmenetelmää. Koska tarkasteltiin nettisivuja, multimodaalinen lähestymistapa oli myös hyödyllinen. Tähän sisältyi kuvien ja videon visuaalinen analyysi. Tutkimuksen tuloksena selvisi, että Fazer rakentaa bränditarinaansa huolellisesti. Yleisiä tarina-aiheita olivat perustaja Karl Fazer sekä Suomi. Fazer oli tarinoissa vahvasti yhteydessä suomalaisuuteen ja yrityksen patriarkaalisiin juuriin. Yritys myös pyrkii vaikuttamaan monimuotoiselta. Fazer haluaa näyttäytyä hyväntekijänä, sekä muutosten ja innovaatioiden alullepanijana. Tämä tutkielma näyttää yhden esimerkin siitä, miten yritys käyttää kieltä, kuvia ja muita keinoja tarinankerronnassa. Viime vuosina on tutkittu niin multimodaalisuutta sekä narratiiveja englannin lingvistiikan alueella, mutta mitään Fazeriin liittyvää ei ole käsitelty näiden kanssa. Lisäksi tarinoita on tutkittu eri aloilla vähemmän multimodaalisuuden käsitteen kanssa. Myös siksi tämä tutkielma lisää tietoa aiheesta kyseisillä tutkimistavoilla. Tutkimuksesta on myös hyötyä monella alalla, kuten hyväntekeväisyydessä ja markkinoinnissa, sillä se vahvistaa käsitystä tarinoiden vaikutusvallasta, sekä antaa siitä konkreettisen esimerkin, Fazerin.fi
dc.format.extent58
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherstorytelling
dc.subject.othermultimodal analysis
dc.subject.othervisual analysis
dc.subject.othernarratives
dc.subject.otherFazer
dc.titleThe story of Fazer : a multimodal analysis of storytelling on the websites of a company
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202212125532
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoruoka
dc.subject.ysobrändit
dc.subject.ysonarratiivinen tutkimus
dc.subject.ysomultimodaalisuus
dc.subject.ysohistoria
dc.subject.ysokertomukset
dc.subject.ysomakeisteollisuus
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoleipomoteollisuus
dc.subject.ysoverkkosivustot
dc.subject.ysonarratiivisuus
dc.subject.ysotarinat
dc.subject.ysofood
dc.subject.ysobrands
dc.subject.ysonarrative analysis
dc.subject.ysomultimodality
dc.subject.ysohistory
dc.subject.ysostories
dc.subject.ysoconfectionery industry
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysobakery industry
dc.subject.ysowebsites
dc.subject.ysonarrativity
dc.subject.ysotales
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record