dc.contributor.author | Lemmetty, Soila | |
dc.contributor.author | Collin, Kaija | |
dc.contributor.editor | Lemmetty, Soila | |
dc.contributor.editor | Collin, Kaija | |
dc.date.accessioned | 2022-12-02T06:37:04Z | |
dc.date.available | 2022-12-02T06:37:04Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Lemmetty, S., & Collin, K. (2022). Kestävän oppimisen ulottuvuudet aikuisten oppimisen kontekstissa. In S. Lemmetty, & K. Collin (Eds.), <i>Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä</i> (pp. 387-411). Jyväskylän yliopisto. Sophi, 150. <a href="http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9443-3" target="_blank">http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9443-3</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_160444289 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84192 | |
dc.description.abstract | Kestävyyden käsite on saanut paljon huomiota niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin haettaessa ratkaisuja sivilisaation kohtaamiin maailman laajuisiin haasteisiin. Kasvatustieteellisessä tutkimuksessa kestävyyden käsite on ollut esillä vielä vähäisesti. Aikuisten oppimisen, työssä oppimisen ja oppivien organisaatioiden tutkimuksessa, joihin tämä luku erityisesti pureutuu, kestävyyttä on tarkasteltu hyvin rajallisesti, vaikka se näyttäytyy eräänä avainhaasteena kyseisillä kentillä. Tässä luvussa tarkastellaan kestävän oppimisen käsitettä erityisesti aikuisten oppimisen ja työn kontekstissa. Työelämätutkimuksen, korkeakoulututkimuksen sekä aikuiskasvatustieteellisen tutkimuksen ja kirjallisuuden perusteella näyttää siltä, että kestävä oppiminen voi sisältää aikuisten oppimisen kontekstissa neljä ulottuvuutta: 1) Oppimisen ja hyvinvoinnin yhteen kietoutuminen 2) Oppimisen siirrettävyys, 3) Oppimisen jatkuvuus sekä, 4) Oppimisen eettisyys. Havaittujen ulottuvuuksien kautta pyrimme tässä luvussa luomaan lähtökohtia kestävän oppimisen käsitteen määrittelylle sekä sen tarkastelulle etenkin aikuiskasvatuksen alueella. Lisäksi tuomme esille tutkimusalueen puutteita, jatkotutkimusehdotuksia sekä pohdintaa kestävän oppimisen käsitteen potentiaalista ja hyödyistä yhteiskunnallisessa sekä työelämän keskusteluissa. | fi |
dc.format.extent | 418 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Jyväskylän yliopisto | |
dc.relation.ispartof | Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä | |
dc.relation.ispartofseries | Sophi | |
dc.relation.uri | http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9443-3 | |
dc.rights | CC BY 4.0 | |
dc.subject.other | jatkuva oppiminen | |
dc.subject.other | kestävä oppiminen | |
dc.title | Kestävän oppimisen ulottuvuudet aikuisten oppimisen kontekstissa | |
dc.type | bookPart | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202212025458 | |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/BookItem | |
dc.relation.isbn | 978-951-39-9442-6 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_3248 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 387-411 | |
dc.relation.issn | 1238-8025 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2022 Kirjoittajat | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | työssäoppiminen | |
dc.subject.yso | aikuiskasvatus | |
dc.subject.yso | elinikäinen oppiminen | |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | |
dc.subject.yso | eettisyys | |
dc.subject.yso | sosiaalinen kestävyys | |
dc.subject.yso | kestävä kehitys | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10225 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10754 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6262 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1835 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p23085 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p21005 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8470 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.type.okm | A3 | |