Kestävän oppimisen ulottuvuudet aikuisten oppimisen kontekstissa
Lemmetty, S., & Collin, K. (2022). Kestävän oppimisen ulottuvuudet aikuisten oppimisen kontekstissa. In S. Lemmetty, & K. Collin (Eds.), Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä (pp. 387-411). Jyväskylän yliopisto. Sophi, 150. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9443-3
Published in
SophiDate
2022Copyright
© 2022 Kirjoittajat
Kestävyyden käsite on saanut paljon huomiota niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin haettaessa ratkaisuja sivilisaation kohtaamiin maailman laajuisiin haasteisiin. Kasvatustieteellisessä tutkimuksessa kestävyyden käsite on ollut esillä vielä vähäisesti. Aikuisten oppimisen, työssä oppimisen ja oppivien organisaatioiden tutkimuksessa, joihin tämä luku erityisesti pureutuu, kestävyyttä on tarkasteltu hyvin rajallisesti, vaikka se näyttäytyy eräänä avainhaasteena kyseisillä kentillä. Tässä luvussa tarkastellaan kestävän oppimisen käsitettä erityisesti aikuisten oppimisen ja työn kontekstissa. Työelämätutkimuksen, korkeakoulututkimuksen sekä aikuiskasvatustieteellisen tutkimuksen ja kirjallisuuden perusteella näyttää siltä, että kestävä oppiminen voi sisältää aikuisten oppimisen kontekstissa neljä ulottuvuutta: 1) Oppimisen ja hyvinvoinnin yhteen kietoutuminen 2) Oppimisen siirrettävyys, 3) Oppimisen jatkuvuus sekä, 4) Oppimisen eettisyys. Havaittujen ulottuvuuksien kautta pyrimme tässä luvussa luomaan lähtökohtia kestävän oppimisen käsitteen määrittelylle sekä sen tarkastelulle etenkin aikuiskasvatuksen alueella. Lisäksi tuomme esille tutkimusalueen puutteita, jatkotutkimusehdotuksia sekä pohdintaa kestävän oppimisen käsitteen potentiaalista ja hyödyistä yhteiskunnallisessa sekä työelämän keskusteluissa.
...
Publisher
Jyväskylän yliopistoParent publication ISBN
978-951-39-9442-6Is part of publication
Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssäISSN Search the Publication Forum
1238-8025Keywords
Original source
http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9443-3Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/160444289
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Throwaway knowledge, useful skills or a source for wellbeing? : Outlining sustainability of workplace learning situations
Lemmetty, Soila; Collin, Kaija (Routledge, 2020)Rapid changes in working life have raised awareness of the need for lifelong learning among personnel, and there is increasing concern regarding the sustainability of such learning, especially in growth companies, where ... -
Jatkuva työssä oppiminen : lähtökohtia, edellytyksiä ja seurauksia
Lemmetty, Soila; Jaakkola, Marianne; Collin, Kaija; Pihlajamaa, Justiina (Jyväskylän yliopisto, 2022)Aikuisten jatkuva oppiminen työelämässä on noussut viime vuosina erääksi aikamme tärkeimmistä puheenaiheista. Sen taustalla on useat globaalit muutostrendit, jotka synnyttävät uudenlaisia oppimisvaatimuksia. Aikuisten ... -
Johdanto : Jatkuva oppiminen ja työelämä (aikuis)kasvatustieteellisessä viitekehyksessä
Lemmetty, Soila; Collin, Kaija (Jyväskylän yliopisto, 2022) -
Sustainability of learning at work : experiences of police, hospital, and ICT personnel
Collin, Kaija Marjukka; Jaakkola, Marianne; Keronen, Sara; Lemmetty, Soila (Routledge, 2024)Global megatrends, such as digitalisation, and contemporary crises have highlighted the importance of continuous development and learning in the work context. Learning can be inspiring and motivating but also stressful ... -
“Kun motivaatio oppimiseen on kohdallaan, niin voidaan oppimispolulla ohjata eteenpäin” : käsityksiä oppimisen johtamisesta esihenkilötyössä
Keronen, Sara; Lemmetty, Soila; Collin, Kaija (Jyväskylän yliopisto, 2022)Työssä oppimisen merkitys henkilöstön osaamisen kehittämiselle, mutta myös motivoitumiselle työssä on tärkeää. Asiantuntijatyön kontekstissa vastuu oppimisesta on osaltaan henkilöstöllä itsellään, mutta esihenkilöitä ...