dc.contributor.advisor | Närhi, Vesa | |
dc.contributor.author | Annala, Sanna-Leena | |
dc.date.accessioned | 2022-11-17T06:46:31Z | |
dc.date.available | 2022-11-17T06:46:31Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83963 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroavatko ADHD-oireisten
oppilaiden kokemukset koulun käyttäytymisodotusten selkeydestä,
käyttäytymisen harjoittelusta ja käyttäytymisestä saadusta palautteesta muiden oppilaiden kokemuksista.
Tutkimuksessa hyödynnettiin alun perin ProKoulu-interventiotutkimusta
varten kerättyä aineistoa. Monimuuttujaisella varianssianalyysillä tutkittiin
ADHD-oireisuuden yhteyttä oppilaiden kokemuksiin käyttäytymisodotusten selkeydestä, käyttäytymisen harjoittelusta sekä koulussa saadusta palautteesta.
Tulosten mukaan ADHD-oireisten ja oireettomien kokemukset erosivat
toisistaan tilastollisesti merkitsevästi siten, että oireettomien kokemusten
mukaan käyttäytymisodotukset olivat selkeämmät, käyttäytymistä oli harjoiteltu enemmän, ja he kokivat saaneensa enemmän palautetta käyttäytymisestään. Kokemukset erosivat selkeimmin käyttäytymisodotusten selkeydessä.
Havainto, jonka mukaan ADHD-oireiset kokevat käyttäytymisodotukset
vähemmän selkeiksi kuin oireettomat oppilaat, vahvistaa käsitystä siitä, että ADHD-oireiset tarvitsevat vahvempaa ympäristön tukea itsesäätelyn ja käyttäytymisen tueksi. Opettajien tulisikin kiinnittää erityistä huomiota siihen, että koulun käyttäytymisodotukset ovat selkeät ja ymmärrettävät. Myös käyttäytymisestä annettava palaute ja käyttäytymisen harjoittelu ovat tärkeitä keinoja oppilaiden itsesäätelyn ja käyttäytymisen tukemisessa. | fi |
dc.format.extent | 43 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | oppilaskokemus | |
dc.title | ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset koulun käyttäytymisodotusten selkeydestä, käyttäytymisen harjoittelusta ja käyttäytymisestä saadusta palautteesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202211175257 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | toiminnanohjaus (psykologia) | |
dc.subject.yso | ADHD | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | itsesäätely | |
dc.subject.yso | käyttäytyminen | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |