Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHusberg, Henrik
dc.contributor.authorPaananen, Mika
dc.contributor.authorLangenskiöld, Jakob
dc.contributor.authorKlenberg, Liisa
dc.date.accessioned2022-11-16T11:13:01Z
dc.date.available2022-11-16T11:13:01Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationHusberg, H., Paananen, M., Langenskiöld, J., & Klenberg, L. (2022). Olika profiler för exekutiva färdigheter bland elever i behov av stöd. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin</i>, <i>32</i>(Specialnummer), 18-37. <a href="https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2022/09/NMI-Bulletin_sve_2022-E-18-37-husberg.pdf" target="_blank">https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2022/09/NMI-Bulletin_sve_2022-E-18-37-husberg.pdf</a>
dc.identifier.otherCONVID_159336022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83947
dc.description.abstractSvårigheter med exekutiva färdigheter är relativt vanliga i skolan och påverkar elevers arbetssätt och inlärning negativt. Kunskap om individuella uttryck av exekutiva svårigheter och beteende i skolan ger en bättre utgångspunkt för att planera och genomföra riktade och effektiva stödåtgärder. I den här studien fokuserar vi på hurdana olika profiler det finns gällande de exekutiva svårigheterna bland elever som erbjuds specialpedagogiskt stöd för koncentrationssvårigheter, samt hur dessa är relaterade till beteendeproblem, positivt socialt beteende och akademiska grundfärdigheter. I den här studien deltog 183 elever från två kohorter (medelålder = 9,57 år; modersmål svenska = 62,8 %, finska = 37,2 %). Eleverna valdes först av skolornas personal för att få stöd för sina exekutiva svårigheter och därefter samlades information om de svårigheterna in med hjälp av frågeformulär. Informationen analyserades med ett personcentrerat tillvägagångssätt, latent profilanalys. Vi hittade fyra olika profiler, Milda allmänna svårigheter, Svårigheter med uppmärksamhet och verkställande, Inhibitionssvårigheter och Stora allmänna svårigheter. En jämförelse visade på skillnader mellan grupperna i matematiska grundfärdigheter och beteendeproblem. Resultaten stödjer tanken att elever och personal kunde ha nytta av en stödplan baserad på en omfattande individuell bedömning av både beteende och akademiska färdigheter.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoswe
dc.publisherNiilo Mäki Instituutti
dc.relation.ispartofseriesOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
dc.relation.urihttps://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2022/09/NMI-Bulletin_sve_2022-E-18-37-husberg.pdf
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherexekutiva funktioner
dc.subject.otherexekutiva färdigheter
dc.subject.otherkoncentrationssvårigheter
dc.subject.otherbeteendeproblem
dc.subject.otherakademiska grundfärdigheter
dc.subject.otherprofilanalys
dc.titleOlika profiler för exekutiva färdigheter bland elever i behov av stöd
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202211165241
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange18-37
dc.relation.issn2342-9046
dc.relation.numberinseriesSpecialnummer
dc.relation.volume32
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Niilo Mäki Instituutti, 2022
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysooppimisvalmiudet
dc.subject.ysotoiminnanohjaus (psykologia)
dc.subject.ysokoululaiset
dc.subject.ysokeskittymiskyky
dc.subject.ysoopiskelutaito
dc.subject.ysokäyttäytymishäiriöt
dc.subject.ysooppimisvaikeudet
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p9706
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p29412
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p16485
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4251
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11903
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10573
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5302
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright