Olika profiler för exekutiva färdigheter bland elever i behov av stöd
Abstract
Svårigheter med exekutiva färdigheter är relativt vanliga i skolan och påverkar elevers arbetssätt och inlärning negativt. Kunskap om individuella uttryck av exekutiva svårigheter och beteende i skolan ger en bättre utgångspunkt för att planera och genomföra riktade och effektiva stödåtgärder. I den här studien fokuserar vi på hurdana olika profiler det finns gällande de exekutiva svårigheterna bland elever som erbjuds specialpedagogiskt stöd för koncentrationssvårigheter, samt hur dessa är relaterade till beteendeproblem, positivt socialt beteende och akademiska grundfärdigheter. I den här studien deltog 183 elever från två kohorter (medelålder = 9,57 år; modersmål svenska = 62,8 %, finska = 37,2 %). Eleverna valdes först av skolornas personal för att få stöd för sina exekutiva svårigheter och därefter samlades information om de svårigheterna in med hjälp av frågeformulär. Informationen analyserades med ett personcentrerat tillvägagångssätt, latent profilanalys. Vi hittade fyra olika profiler, Milda allmänna svårigheter, Svårigheter med uppmärksamhet och verkställande, Inhibitionssvårigheter och Stora allmänna svårigheter. En jämförelse visade på skillnader mellan grupperna i matematiska grundfärdigheter och beteendeproblem. Resultaten stödjer tanken att elever och personal kunde ha nytta av en stödplan baserad på en omfattande individuell bedömning av både beteende och akademiska färdigheter.
Main Authors
Format
Articles
Research article
Published
2022
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Niilo Mäki Instituutti
Original source
https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2022/09/NMI-Bulletin_sve_2022-E-18-37-husberg.pdf
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202211165241Käytä tätä linkitykseen.
Review status
Peer reviewed
ISSN
2342-9046
Language
Swedish
Published in
Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
Citation
- Husberg, H., Paananen, M., Langenskiöld, J., & Klenberg, L. (2022). Olika profiler för exekutiva färdigheter bland elever i behov av stöd. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 32(Specialnummer), 18-37. https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2022/09/NMI-Bulletin_sve_2022-E-18-37-husberg.pdf
Copyright© Kirjoittajat & Niilo Mäki Instituutti, 2022