Olika profiler för exekutiva färdigheter bland elever i behov av stöd
Husberg, H., Paananen, M., Langenskiöld, J., & Klenberg, L. (2022). Olika profiler för exekutiva färdigheter bland elever i behov av stöd. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 32(Specialnummer), 18-37. https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2022/09/NMI-Bulletin_sve_2022-E-18-37-husberg.pdf
Julkaistu sarjassa
Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletinPäivämäärä
2022Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Niilo Mäki Instituutti, 2022
Svårigheter med exekutiva färdigheter är relativt vanliga i skolan och påverkar elevers arbetssätt och inlärning negativt. Kunskap om individuella uttryck av exekutiva svårigheter och beteende i skolan ger en bättre utgångspunkt för att planera och genomföra riktade och effektiva stödåtgärder. I den här studien fokuserar vi på hurdana olika profiler det finns gällande de exekutiva svårigheterna bland elever som erbjuds specialpedagogiskt stöd för koncentrationssvårigheter, samt hur dessa är relaterade till beteendeproblem, positivt socialt beteende och akademiska grundfärdigheter. I den här studien deltog 183 elever från två kohorter (medelålder = 9,57 år; modersmål svenska = 62,8 %, finska = 37,2 %). Eleverna valdes först av skolornas personal för att få stöd för sina exekutiva svårigheter och därefter samlades information om de svårigheterna in med hjälp av frågeformulär. Informationen analyserades med ett personcentrerat tillvägagångssätt, latent profilanalys. Vi hittade fyra olika profiler, Milda allmänna svårigheter, Svårigheter med uppmärksamhet och verkställande, Inhibitionssvårigheter och Stora allmänna svårigheter. En jämförelse visade på skillnader mellan grupperna i matematiska grundfärdigheter och beteendeproblem. Resultaten stödjer tanken att elever och personal kunde ha nytta av en stödplan baserad på en omfattande individuell bedömning av både beteende och akademiska färdigheter.
...
Julkaisija
Niilo Mäki InstituuttiISSN Hae Julkaisufoorumista
2342-9046Asiasanat
Alkuperäislähde
https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2022/09/NMI-Bulletin_sve_2022-E-18-37-husberg.pdfJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/159336022
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Miten lapsen tarkkaavuuden, keskittymisen ja toiminnanohjauksen ongelmat näkyvät viidessä eri käyttäytymisen arvioinnissa sekä vanhempien ja opettajien tulkinnoissa?
Nurmi, Meri (2017)Tässä tutkimuksessa haluttiin tarkastella Behavioral and Emotional Rating Scale (BERS), Strenghts and Difficulties Questionnaire (SDQ), Viivi (5-15), Home Situation Questionnaire (HSQ) ja School Situation Questionnaire ... -
Leikitään ja keskitytään : tukea itsesäätelyyn
Moisio, Päivi; Teivaanmäki, Sini; Klenberg, Liisa (Niilo Mäki Instituutti, 2022)Leikitään ja keskitytään -hankkeessa tuettiin perheitä, joissa 3–5-vuotiaalla lapsella oli tarkkaamattomuuteen ja ylivilkkauteen liittyviä haasteita. Keskeinen tuen väline oli vanhemman ja lapsen yhteinen, päivittäinen ... -
Group-based intervention on attention and executive functions in the school context
Paananen, Mika; Aro, Tuija; Närhi, Vesa; Aro, Mikko (Routledge, 2018)The objective of the study was to examine the effects of a group-based behavioural, cognitive and skills training intervention (Maltti) provided in schools for elementary school pupils with attention and executive function ... -
School-based group intervention in attention and executive functions : Intervention response and moderators
Paananen, Mika; Husberg, Henrik; Katajamäki, Heli; Aro, Tuija (Frontiers Media SA, 2022)Objective: This study investigated the effects of a school-based skill-training intervention in attention control and executive functions for pupils with hyperactivity-impulsivity (H-I) and cognitive control (CC) deficits. ... -
Toiminnanohjauksen yhteys dysleksiaan aikuisilla ja dysleksian muutoksiin lapsuudesta aikuisuuteen
Hietala, Miina; Tikkanen, Inka (2022)Tutkimus on toteutettu osana Niilo Mäki Instituutin ja Jyväskylän Yliopiston Tarkkaavuus- ja lukipulmien päällekkäistyminen – taitoprofiilit ja aivotason mekanismit -tutkimusta. Tutkimuksessamme tarkastelemme dysleksian ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.