dc.contributor.advisor | Merjovaara, Olli | |
dc.contributor.author | Haimakainen, Johanna | |
dc.contributor.author | Arppe, Minttu | |
dc.date.accessioned | 2022-11-07T10:18:46Z | |
dc.date.available | 2022-11-07T10:18:46Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83804 | |
dc.description.abstract | Kirjojen lukeminen on monipuolisesti yhteydessä lapsen kehitykseen. Vanhemmilla on suuri rooli kirjojen hankinnassa sekä kirjojen lukemisessa lapsille, jotka eivät vielä itse osaa lukea. Aikaisemman tutkimustiedon mukaan erilaisten taustatekijöiden on todettu olevan yhteydessä perheen lukutottumuksiin, joten tässä tutkimuksessa selvitettiin näitä tekijöitä, jotka ovat mahdollisesti yhteydessä niihin.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena keväällä 2022. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella Facebookin kautta. Kyselylomakkeeseen vastattiin kuudesta eri Suomen suurimmasta kaupungista. Aineisto analysoitiin käyttäen Kruskal-Wallisin -testiä sekä Mann-Whitneyn U- testiä
Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että erilaisilla taustatekijöillä on yhteyksiä perheiden lukutottumuksiin. Tulokset osoittivat, että eri koulutustaustaiset vanhemmat erosivat toisistaan sen suhteen, kuinka paljon he lukivat kirjoja lastensa kanssa. Tämän lisäksi löytyi tilastollisesti merkitsevä ero perheen äänikirjojen käytön määrässä sen suhteen minkä ikäinen perheen vanhin lapsi oli. Sukupuolen nähtiin myös olevan yhteydessä siihen, kuinka tärkeänä vanhemmat pitivät lukuhetkiä, niin että naiset pitivät yhteistä lukemista miehiä tärkeämpänä. | fi |
dc.format.extent | 43 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Varhaiskasvatusikäisten lasten perheiden lukutottumukset | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202211075107 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | äänikirjat | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | perheet | |
dc.subject.yso | lukutottumukset | |
dc.subject.yso | lastenkirjallisuus | |