Varhaiskasvatusikäisten lasten perheiden lukutottumukset
Päivämäärä
2022Kirjojen lukeminen on monipuolisesti yhteydessä lapsen kehitykseen. Vanhemmilla on suuri rooli kirjojen hankinnassa sekä kirjojen lukemisessa lapsille, jotka eivät vielä itse osaa lukea. Aikaisemman tutkimustiedon mukaan erilaisten taustatekijöiden on todettu olevan yhteydessä perheen lukutottumuksiin, joten tässä tutkimuksessa selvitettiin näitä tekijöitä, jotka ovat mahdollisesti yhteydessä niihin.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena keväällä 2022. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella Facebookin kautta. Kyselylomakkeeseen vastattiin kuudesta eri Suomen suurimmasta kaupungista. Aineisto analysoitiin käyttäen Kruskal-Wallisin -testiä sekä Mann-Whitneyn U- testiä
Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että erilaisilla taustatekijöillä on yhteyksiä perheiden lukutottumuksiin. Tulokset osoittivat, että eri koulutustaustaiset vanhemmat erosivat toisistaan sen suhteen, kuinka paljon he lukivat kirjoja lastensa kanssa. Tämän lisäksi löytyi tilastollisesti merkitsevä ero perheen äänikirjojen käytön määrässä sen suhteen minkä ikäinen perheen vanhin lapsi oli. Sukupuolen nähtiin myös olevan yhteydessä siihen, kuinka tärkeänä vanhemmat pitivät lukuhetkiä, niin että naiset pitivät yhteistä lukemista miehiä tärkeämpänä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Perheiden monimuotoisuus lasten kuvakirjoissa : millaiset perheiden representaatiot vallitsevat vuoden 2020 myydyimmissä lastenkirjoissa?
Malminiemi, Veera (2021)Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella lasten kuvakirjoissa esiintyvää perheiden monimuotoisuutta siitä näkökulmasta, miten monimuotoiset perheet representoidaan. Tutkielman aineistona toimii 10 kuvakirjaa vuoden 2020 ... -
Varhaiskasvatusikäisten lasten vanhempien työn ja perheen yhteensovittaminen koronapandemian aikana
Hotakainen, Juulia; Auvinen, Johanna (2022)Koronapandemian myötä vanhemmat ovat joutuneet tekemään uusia ratkaisuja työn ja perheen yhteensovittamiseksi, sillä esimerkiksi etätyöskentely on lisääntynyt ja varhaiskasvatusta koskevat säännökset tiukentuneet. Tämän ... -
Äänikirjoja, lisättyä todellisuutta ja chatfiktiota : digitalisaatio muuttaa lasten- ja nuortenkirjallisuutta ja lukemisen tapoja
Järvenpää, Hanna (Lastenkirjainstituutti, 2020)Digitalisaatiota on usein syytetty lasten ja nuorten vähentyneestä lukuinnosta. Digitaaliset pelit, suoratoistopalvelut ja mobiililaitteiden käyttö ovat vallanneet tilaa muulta vapaa-ajanvietolta, mutta digitalisoituva ... -
Perheiden representaatioita 2020-luvun lastenkirjoissa
Hakkarainen, Timo (2021)Lastenkirjoilla on suuri merkitys siihen, minkälaisia käsityksiä ja ajatuksia lapset omaksuvat ympäröivästä maailmasta. Tässä tutkimuksessa tutkittiin, minkälaisia perheiden representaatioita esiintyy uusissa ja suosituissa ... -
”Mietin voiko lapsella olla kaksi äitiä tai isää” : perheiden representaatioita 1990- ja 2000-lukujen suomalaisessa lastenkirjallisuudessa
Luukkainen, Kaisla (2022)Tutkielmassa tarkastellaan perheiden representaatioita 1990- ja 2000-lukujen suomalaisessa lastenkirjallisuudessa. Aineistoon valitut teokset koostuvat viidestä kyseisille vuosikymmenille sijoittuvasta lastenkirjasta, mille ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.