Äänikirjoja, lisättyä todellisuutta ja chatfiktiota : digitalisaatio muuttaa lasten- ja nuortenkirjallisuutta ja lukemisen tapoja
Järvenpää, H. (2020). Äänikirjoja, lisättyä todellisuutta ja chatfiktiota : digitalisaatio muuttaa lasten- ja nuortenkirjallisuutta ja lukemisen tapoja. In Lukijan luo : lisää näkyvyyttä lasten- ja nuortenkirjoille (pp. 152-161). Lastenkirjainstituutti. Lastenkirjainstituutin julkaisuja, 34.
Julkaistu sarjassa
Lastenkirjainstituutin julkaisujaTekijät
Päivämäärä
2020Oppiaine
Nykykulttuurin tutkimusHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöContemporary CultureSchool of WellbeingTekijänoikeudet
© Kirjoittaja & Lastenkirjainstituutti, 2020
Digitalisaatiota on usein syytetty lasten ja nuorten vähentyneestä lukuinnosta. Digitaaliset pelit, suoratoistopalvelut ja mobiililaitteiden käyttö ovat vallanneet tilaa muulta vapaa-ajanvietolta, mutta digitalisoituva mediaympäristö tarjoaa kirjallisuudelle myös uudenlaisia mahdollisuuksia. Usein lasten- ja nuortenkirjallisuus tarttuu nopeasti ajankohtaisiin ilmiöihin, joten ei ole yllättävää, että juuri lasten- ja nuortenkirjat leikittelevät digitaalisen median mahdollisuuksilla rohkeasti. Tänä päivänä esimerkiksi älypuhelimelta kuunneltavien äänikirjojen suosio kasvaa kohisten ja painettua kirjaa täydentäviä mobiilisovelluksia hyödynnetään jo alakoulun oppikirjoissa.
Digitaalisten alustojen mahdollisuuksia kartoitetaan myös tekeillä olevassa väitöstutkimuksessani, jonka aiheena ovat lasten digitaalinen ja äänikirjallisuus sekä leikilliset ja hybridit lukemisen tavat. Mitä digitaalisia kehityskulkuja kotimaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden kentältä siis löytyy? Ja mitä tapahtuu lukemiselle moninaistuvassa mediaympäristössä?
...
Julkaisija
LastenkirjainstituuttiEmojulkaisun ISBN
978-952-9577-17-0Kuuluu julkaisuun
Lukijan luo : lisää näkyvyyttä lasten- ja nuortenkirjoilleISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-7534Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/47112298
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Interpretation, Negotiation, Play : A Multiple Case Study of Playful Reader Engagement with an Augmented Reality Picturebook
Järvenpää, Hanna (Svenska barnboksinstitutet, 2022)Augmented reality (AR) picturebooks combine printed children’s literature with augmented reality. This study examines the shared reading of the Finnish AR picturebook Mur, eli karhu (2016) by Kaisa Happonen and Anne Vasko. ... -
Varhaiskasvatusikäisten lasten perheiden lukutottumukset
Haimakainen, Johanna; Arppe, Minttu (2022)Kirjojen lukeminen on monipuolisesti yhteydessä lapsen kehitykseen. Vanhemmilla on suuri rooli kirjojen hankinnassa sekä kirjojen lukemisessa lapsille, jotka eivät vielä itse osaa lukea. Aikaisemman tutkimustiedon mukaan ... -
“The Pokémon that Got Away” : Employing Actor-Network Theory to Unmask the Technology Actor in Cybernized Services
Lumivalo, Juuli; Tiilikainen, Sanna; Elo, Jenny Maria (Association for Information Systems, 2022)Digitalization and emerging technologies have given rise to cybernized services and a debate questioning the traditional Service-dominant logic (SDL) view of technology as a resource in service exchange. To date, little ... -
Enabling Sociability When Using Virtual Reality Applications : A Design Science Research Approach
Holopainen, Jani; Mattila, Osmo; Parviainen, Petri; Pöyry, Essi; Tuunanen, Tuure (University of Hawai'i at Manoa, 2019)Immersive virtual reality applications aim at providing an all-encompassing spatial experience where a user can feel like being in another world or dimension. The systems are inherently designed for individual use as ... -
Towards Techno-Psychological Immersion : A Narrative Literature Review of Immersion and Its Related Concepts
Paananen, Tiina; Kemppainen, Tiina; Makkonen, Markus; Holkkola, Matilda; Tyrväinen, Olli; Frank, Lauri (University of Maribor, 2024)Immersion is re-trending interdisciplinary topic in academic research due to new digital innovations, such as augmented reality smart glasses. Immersion is, however, still criticized as being a vague concept which should ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.