Practices of Planning as a Reflection of Teaching and Learning Concepts in ECEC : The Cases of Finland and Slovenia
Rutar, S., Ukkonen-Mikkola, T., Štemberger, T., & Čotar Konrad, S. (2022). Practices of Planning as a Reflection of Teaching and Learning Concepts in ECEC : The Cases of Finland and Slovenia. In H. Harju-Luukkainen, J. Kangas, & S. Garvis (Eds.), Finnish Early Childhood Education and Care : A Multi-theoretical perspective on research and practice (pp. 209-225). Springer. Early Childhood Research and Education : An Inter-theoretical Focus. https://doi.org/10.1007/978-3-030-95512-0_15
Julkaistu sarjassa
Early Childhood Research and Education : An Inter-theoretical FocusPäivämäärä
2022Tekijänoikeudet
© 2022 The Author(s), under exclusive license to Springer Nature Switzerland AG
The aim of this study was to identify pedagogical planning practices and thus recognise the prevailing teaching and learning concepts in ECEC in Finland and Slovenia. Pedagogical planning is one of the key elements of quality for ECEC in both countries. The study followed a qualitative paradigm. Data were collected by carrying out semi-structured thematic interviews with ECEC teachers in Finland and Slovenia and analysed using content analysis. Regarding the planning practices, the results show that ECEC teachers (i) mostly plan in teams or tandems and (ii) consider the curriculum, that is, the ECEC national document, as well as the children’s voices, in planning. Through an analysis of pedagogical planning practice, three learning and teaching concepts were recognised (i) transmissive pedagogy; (ii) constructivist-developmentalism, with a transmissive notion of the aim of education; and (iii) participatory pedagogy.
Julkaisija
SpringerEmojulkaisun ISBN
978-3-030-95511-3Kuuluu julkaisuun
Finnish Early Childhood Education and Care : A Multi-theoretical perspective on research and practiceISSN Hae Julkaisufoorumista
2946-6091Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/147067658
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä vaihtuvan henkilöstön merkityksestä varhaiskasvatuksen pedagogiikalle
Eskelinen, Tiia (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä näkemyksiä varhaiskasvatuksen opettajilla on vaihtuvan henkilöstön merkityksestä varhaiskasvatuksen pedagogiikalle. Vaihtuvalla henkilöstöllä tarkoitetaan tässä tutkimuksessa ... -
Ammatin induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tiimin pedagogisesta johtajuudesta
Kaperi, Meri (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä varhaiskasvatuksen opettajan tiimin pedagogisesta johtajuudesta ammatin induktiovaiheessa. Tarkempana tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia ammatin induktiovaiheessa ... -
Varhaiskasvatuksen opettajan suunnitteluaika ja pedagoginen suunnittelu
Lemmetyinen, Milla (2019)Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä suunnittelusta ja työpaikalla tapahtuvasta suunnitteluajasta. Tarkoitus oli selvittää, millaisia heikkouksia ja vahvuuksia työpaikalla tapahtuva ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisesta suunnittelusta alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä
Jokela, Tessa (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisesta suunnittelusta alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä. Tutkimuksella on haluttu tehdä näkyväksi sitä, miten ja ... -
Staff self-assessment of ECEC practices in meeting language diversity in Finland
Bergroth, Mari; Harju-Autti, Raisa; Alisaari, Jenni (Suomen varhaiskasvatus, 2024)The study examines language aware practices in early childhood education and care (ECEC) in Finland. In Finland, the number of citizens with languages other than the national languages is estimated to increase, and population ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.