Varhaiskasvatuksen opettajan suunnitteluaika ja pedagoginen suunnittelu
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä suunnittelusta ja työpaikalla tapahtuvasta suunnitteluajasta. Tarkoitus oli selvittää, millaisia heikkouksia ja vahvuuksia työpaikalla tapahtuva suunnitteluaika sisältää sekä millaisia merkityksiä varhaiskasvatuksen opettajat antavat suunnittelulle. Suunnittelun merkityksiä selvitettiin tutkimalla, miten varhaiskasvatuksen opettajat käyttävät suunnitteluaikansa sekä millainen merkitys suunnittelulla on pedagogiselle toiminnalle varhaiskasvatuksen opettajien mukaan.
Tutkimus perustui laadulliseen lähestymistapaan ja tutkimuksen kontekstina toimi erään kaupungin uudistus siirtää suunnitteluaika kokonaan työpaikalle syksyllä 2017. Kaksiosainen aineisto kerättiin puolistrukturoidusti varhaiskasvatuksen opettajilta sähköisellä kyselyllä (n = 394) sekä teemahaastatteluilla (n = 6). Koko aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tulosten mukaan työpaikalla tapahtuva suunnitteluaika sisältää useita vahvuuksia ja heikkouksia, jotka vaikuttavat suunnittelutyöhön sekä työhyvinvointiin ja -motivaatioon. Varhaiskasvatuksen opettajat käyttävät suunnitteluaikaa useisiin tehtäviin varhaiskasvatuksen järjestämiseksi, lapsen oppimisen, kehityksen ja hyvinvoinnin edistämiseksi sekä oman asiantuntijuutensa kehittämiseksi. Lisäksi suunnitteluaikaa kuluu siihen kuulumattomien tehtävien hoitamiseen. Varhaiskasvatuksen opettajien mukaan suunnittelu on olennainen osa heidän työtään. Suunnittelun kautta pedagogiikka mahdollistuu sekä suunnittelu lisää pedagogiikan laatua ja yhteiskunnallista merkitystä. Suunnittelu on tärkeää, joten suunnitteluaikakäytänteet tulee kehittää paremmin toimivammaksi.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23403]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Se on semmoinen liima, joka meitä yhdistää siinä työssä" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisessa suhteessa ilmenevästä kiintymyksestä
Sutinen, Minttu; Härmä, Essi (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajilla on pedagogisessa suhteessa ilmenevästä kiintymyksestä. Vaikka kiintymystä on tutkittu paljon lapsen näkökulmasta, aikuisen ... -
Ammatillinen identiteetti ja pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksen opettajien kertomuksissa
Rutanen, Essi (2020)Tämän narratiivisen tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvatuksen opettajien kertomuksia ammatillisesta identiteetistään sekä pedagogisesta johtajuudestaan. Tavoitteena oli kuuden kertomushaastattelun avulla ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien ammatillinen toimijuus ja laadukas pedagoginen toiminta
Sirén, Aino (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen opettajien ammatillisen toimijuuden ilmenemistä sekä sitä rajoittavia ja edistäviä tekijöitä laadukkaan pedagogisen toiminnan toteutuksessa. Pedagoginen toiminta on yksi ... -
Opettajan ja ohjaajan pedagoginen ajattelu osana ammatillista kehittymistä
Ranta-Nilkku, Hanna-Reetta (2015)Tutkimuksessa tarkastellaan opettajan ja ohjaajan pedagogista ajattelua. Pedagogista ajattelua pidetään opettajan ajattelun ja toiminnan tutkimuksen yhtenä keskeisenä käsitteenä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ... -
Varhaiskasvatuksen opettajana työskentelevien sak-ajan käytön kokemuksia
Väisänen, Leena (2020)Tässä tutkimuksessa tarkastelen varhaiskasvatuksen opettajan työtä tekevien henkilöiden kokemuksia opettajien sak-ajasta, eli suunnitteluun-, arviointiin ja kehittämiseen viikoittain varastusta ajasta. Tutkin sitä, millaisiin ...