共主体が育まれる学習環境の検討 ~フィンランドにおける対話による示唆~[What is a learning environment that creates co-agency? : Implications from dialogue in Finland]
Nakamura, M., Oyanagi, W., Yada, T., Yada, A., & Furukawa, E. (2020). 共主体が育まれる学習環境の検討 ~フィンランドにおける対話による示唆~[What is a learning environment that creates co-agency? : Implications from dialogue in Finland]. Kio daigaku kiyo, 17(1), 11-20. https://doi.org/10.24482/00000054
Published in
Kio daigaku kiyoDate
2020Copyright
© Kio University
本研究の目的は,保育の場で,OECD(経済協力開発機構)が示すco-agencyをモデルとした共主体が育
まれる学習環境についての検討を行うことである.そこで,フィンランドの福祉・健康・教育システムを支
えるネウボラとパイヴァコティ(デイケア)で,ネウボラナース(保健師及び助産師),保育者,保護者,
子どもが対話を通して共主体として機能していることを明らかにした.また,モノやコト,人が発信する情
報を人が受け取ることで,そこに価値を見いだして行動することができる場や状況が学習環境として有用で
あることが示唆された.
Publisher
Kio UniversityISSN Search the Publication Forum
1349-5534Keywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/159313601
Metadata
Show full item recordCollections
Additional information about funding
This research was supported by JSPS Grants-in-Aid for Scientific Research JP17K04656, JP18H01001.License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kohti yhteistä laatua : henkilökunnan, vanhempien ja lasten laatukäsitykset päiväkodin integroidussa erityisryhmässä
Tauriainen, Leena (University of Jyväskylä, 2000) -
From being ignored to engaging in dialogue : Young boys' narratives of children's participation in child–parent conflicts
Lahtinen, Maria; Böök, Marja Leena; Sevón, Eija (Wiley-Blackwell, 2023)This paper examines children's opportunities to participate in everyday child–parent conflicts as revealed in young boys' fictional narratives. The data were collected from 19 boys aged 3–6 years using the Story Magician's ... -
Fruit and vegetable consumption among 3–5-year-old Finnish children and their parents : is there an association?
Kähkönen, K.; Hujo, M.; Sandell, M.; Rönkä, A.; Lyytikäinen, A.; Nuutinen, O. (Elsevier, 2020)This study investigated the association between the home food environment and the consumption frequency of raw and cooked vegetables, berries and fruit among 3–5-year-old children and their mothers and fathers. The target ... -
Kasvatusyhteistyö ja huoltajien osallisuus kuntakohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa
Turunen, Mari (2023)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, mitä paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa kerrotaan huoltajien kanssa tehtävästä kasvatusyhteistyöstä ja huoltajien osallisuuden mahdollisuuksista. Mitä erilaisia yhteistyön muotoja ... -
Perheen rooli lukemisen ja matematiikan taitojen kehityksessä lapsesta nuoruuteen
Khanolainen, Daria (Niilo Mäki Instituutti, 2024)Nuoruuden akateemiset perustaidot, kuten lukutaito ja matemaattiset taidot, ovat tärkeässä asemassa elämässämme. Käytämme niitä päivittäin, ja aikuisina monet meistä lukevat tekstejä ja tekevät matemaattisia laskutoimituksia ...