Perheen rooli lukemisen ja matematiikan taitojen kehityksessä lapsesta nuoruuteen
Khanolainen, D. (2024). Perheen rooli lukemisen ja matematiikan taitojen kehityksessä lapsesta nuoruuteen. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 34(3), 4-13. https://bulletin.nmi.fi/2024/11/27/perheen-rooli-lukemisen-ja-matematiikan-taitojen-kehityksessa-lapsesta-nuoruuteen/
Julkaistu sarjassa
Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletinTekijät
Päivämäärä
2024Pääsyrajoitukset
Embargo päättyy: 2026-11-27Pyydä artikkeli tutkijalta
Tekijänoikeudet
© Kirjoittaja & Niilo Mäki Instituutti
Nuoruuden akateemiset perustaidot, kuten lukutaito ja matemaattiset taidot, ovat tärkeässä asemassa elämässämme. Käytämme niitä päivittäin, ja aikuisina monet meistä lukevat tekstejä ja tekevät matemaattisia laskutoimituksia automaattisesti, ilman suurempia ponnistuksia. Lastenon kuitenkin tehtävä kovasti töitä, jos he haluavat oppia lukemaan ja laskemaan sujuvasti. Nämä ponnistelut tuottavat usein tulosta, ja monien lasten taidot kehittyvät nopeasti. Valitettavasti näin ei kuitenkaan ole kaikkien kohdalla, ja jotkut oppijat eivät saavuta ikätasoista luku- ja matemaattista taitotasoa, vaikka he saavat riittävästi opetusta. Heikot lukemisen ja matematiikan taidot ovat tunnetusti riskitekijöitä, jotka johtavat myöhemmin alhaisempaan oppimismotivaatioon, suurempaan koulu-uupumukseen ja koulunkäynnin keskeyttämiseen oppivelvollisuuden päättymisen jälkeen (Parviainen ym., 2020; Parhiala ym., 2018; Korhonen ym., 2014). Heikommat taidot lukemisessa ja matematiikassa ennustavat myös aikuisuudessa esiintyviä vaikeuksia, kuten työttömyyttä sekä psyykkisiä ja fyysisiä terveysongelmia (Aro ym., 2019; Eloranta ym., 2021). Lyhyesti sanottuna lukemisen ja matematiikan taidot ovat taitoja, jotka ovat tärkeitä yksilöllisen ja yhteisöllisen hyvinvointimme kannalta. Näin ollen on erittäin tärkeää ymmärtää, miten nämä taidot kehittyvät.
...
Julkaisija
Niilo Mäki InstituuttiISSN Hae Julkaisufoorumista
2342-9046Asiasanat
aritmeettinen sujuvuus kotioppimisympäristö arithmetic fluency home learning environment tekstinymmärtäminen lapset (perheenjäsenet) nuoret perhetausta vaikutukset kotiympäristö periytyvyys pitkittäistutkimus matemaattiset taidot lukutaito lukihäiriöt perheet vanhemmat lapset (ikäryhmät) oppimisvaikeudet oppimisympäristö
Alkuperäislähde
https://bulletin.nmi.fi/2024/11/27/perheen-rooli-lukemisen-ja-matematiikan-taitojen-kehityksessa-lapsesta-nuoruuteen/Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/244589898
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Development of reading and arithmetic skills across Grades 1 to 4 in two groups of children receiving part-time special education
Virinkoski, Riitta; Eklund, Kenneth; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Holopainen, Leena; Aro, Mikko (Elsevier, 2021)This study investigated why some Finnish students receive part-time special education in Grade 1, duration of that support, and its relation to student reading fluency, reading comprehension, and arithmetic fluency ... -
Development of Numeracy and Literacy Skills in Early Childhood : A Longitudinal Study on the Roles of Home Environment and Familial Risk for Reading and Math Difficulties
Salminen, Jenni; Khanolainen, Daria; Koponen, Tuire; Torppa, Minna; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Frontiers Media SA, 2021)This study examines the direct and indirect effects of home numeracy and literacy environment, and parental factors (parental reading and math difficulties, and parental education) on the development of several early ... -
Unveiling the Mysteries of Dyslexia : Lessons Learned from the Prospective Jyväskylä Longitudinal Study of Dyslexia
Lohvansuu, Kaisa; Torppa, Minna; Ahonen, Timo; Eklund, Kenneth; Hämäläinen, Jarmo A.; Leppänen, Paavo H. T.; Lyytinen, Heikki (MDPI AG, 2021)This paper reviews the observations of the Jyväskylä Longitudinal Study of Dyslexia (JLD). The JLD is a prospective family risk study in which the development of children with familial risk for dyslexia (N = 108) due to ... -
Intergenerational Transmission of Dyslexia : How do Different Identification Methods of Parental Difficulties Influence the Conclusions Regarding Children's Risk for Dyslexia?
Khanolainen, Daria; Salminen, Jenni; Eklund, Kenneth; Lerkkanen, Marja‐Kristiina; Torppa, Minna (John Wiley & Sons, 2023)By investigating children whose parents have dyslexia, family risk (FR) studies are expanding our understanding of the intergenerational transmission of dyslexia. These studies, however, vary in their identification of FR, ... -
Developmental profiles of arithmetic fluency skills from grades 1 to 9 and their early identification
Psyridou, Maria; Torppa, Minna; Tolvanen, Asko; Poikkeus, Anna-Maija; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Koponen, Tuire (American Psychological Association, 2023)The aim of the present study was to examine the kinds of developmental profiles of arithmetic fluency skills that can be identified across Grades 1–9 (ages 7–16) in a large Finnish sample (n = 2,518). The study also examined ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.