”En mä nää siinä mitään eroa ollaanko sisällä vai ulkona, tai siis parempaa se on siellä ulkona” : opettajien kokemuksia ilmaisun monista muodoista esiopetuksen metsäryhmissä
Tämä tutkimus tarkasteli esiopetuksen metsäryhmien opettajien kokemuksia ilmaisun monista muodoista. Tarkoituksena oli selvittää, millaisena opettajat kokevat ilmaisutoiminnan järjestämisen metsäympäristössä sekä kuinka he toteuttavat ilmaisutoimintaa kyseisen esiopetusryhmän oppimisympäristössä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena, lähestymistavaltaan fenomenologisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kolmea metsäryhmässä työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa yksilöhaastatteluin. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimuksessa kävi ilmi, että ilmaisutoiminta metsäryhmissä on laaja ja monitahoinen kokonaisuus. Opettajat kokivat oman sekä muun tiimin sitoutuneisuuden, monipuolisten toimintatapojen ja ympäristöjen hyödyntämisen sekä lasten aktiivisen toimijuuden olevan merkittävimpiä seikkoja ilmaisutoiminnan järjestämisessä metsäryhmissä. Opettajat kokivat ilmaisun monet muodot kokonaisuutena, johon liittyy lapsen kokonaisvaltainen kasvu ja kehitys sekä ilmaisun arvo itsessään. Opettajat kuvasivat ilmaisutoiminnan olevan heidän esiopetusryhmissään säännöllistä toimintaa, jossa harjoitellaan ilmaisun monien muotojen perustaitoja sekä integroidaan ja sovelletaan niitä eri tavoin. Merkittävin toimintaan vaikuttava seikka oli opettajien mukaan lapsiryhmän mielenkiinnonkohteiden lisäksi vuodenaika, joka vaatii toisinaan toimintatapojen soveltamista, mutta tarjoaa myös rajattomasti mahdollisuuksia ilmaisutoiminnan toteuttamiseen.
Tämä tutkimus antoi viitteitä siitä, että on mahdollista järjestää monipuolista ja ohjaavien asiakirjojen velvoittamaa ilmaisutoimintaa säännöllisesti myös metsäryhmissä. Ilmiöstä kaivataan kuitenkin lisää tutkimusta, joka kattaisi laajemman otannan lisäksi eri integraatioiden muotoja.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5362]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kemian opettajien ennakkokäsityksiä ja kokemuksia ulkona oppimisen mahdollisuuksista ja haasteista
Salminen, Teppo (2023)Tutkielman kirjallisessa osassa käsiteltiin ulkona oppimisen ominaispiirteitä ja niiden toteuttamista kemian oppimisen näkökulmasta. Kemian peruskoulun ja lukion oppimateriaaleja tarkasteltiin ulkona oppimisen näkökulmasta. ... -
Ihan pihalla : opettajien käsityksiä ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta
Hämäläinen, Jenni (2018)Ulkona tapahtuva oppiminen ja opetus laajentavat koulujen oppimisympäristöjä. Autenttisissa ympäristöissä tapahtuva toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen tukee oppilaiden monipuolista oppimista sekä mahdollistaa ... -
Lapsen siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : esiopetuksen opettajien kokemuksia siirtymäyhteistyöstä luokanopettajien kanssa
Vesikko, Kiia-Lotta; Liikala, Vilma (2020)Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää esiopetuksen opettajien kokemuksia yhteistyöstä luokanopettajien kanssa lasten siirtyessä esiopetuksesta alkuopetukseen. Tutkimuksessa selvitettiin esiopetuksen opettajien ja ... -
Esiopetuksen opettajien ja lasten kokemuksia varhaiskasvatuspäivän aikaisten siirtymien sujumisesta
Koskela, Sonja; Lehto, Lumi (1971)Tässä tutkimuksessa tutkimme suomalaisten esiopetuksen opettajien sekä -oppilaiden kokemuksia varhaiskasvatuspäivän aikaisiin siirtymiin liittyen, sekä esiopetuksen opettajien hyödyntämiä pedagogisia ratkaisuja ja apukeinoja ... -
Opettajien käsityksiä esiopetuksen toteuttamisesta yhdysluokissa
Huttu-Nevanperä, Kirsi; Männikkö, Paula (2002)