University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

”En mä nää siinä mitään eroa ollaanko sisällä vai ulkona, tai siis parempaa se on siellä ulkona” : opettajien kokemuksia ilmaisun monista muodoista esiopetuksen metsäryhmissä

Thumbnail
View/Open
1.1 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ailunka, Veera
Date
2022
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämä tutkimus tarkasteli esiopetuksen metsäryhmien opettajien kokemuksia ilmaisun monista muodoista. Tarkoituksena oli selvittää, millaisena opettajat kokevat ilmaisutoiminnan järjestämisen metsäympäristössä sekä kuinka he toteuttavat ilmaisutoimintaa kyseisen esiopetusryhmän oppimisympäristössä. Tutkimus toteutettiin laadullisena, lähestymistavaltaan fenomenologisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kolmea metsäryhmässä työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa yksilöhaastatteluin. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimuksessa kävi ilmi, että ilmaisutoiminta metsäryhmissä on laaja ja monitahoinen kokonaisuus. Opettajat kokivat oman sekä muun tiimin sitoutuneisuuden, monipuolisten toimintatapojen ja ympäristöjen hyödyntämisen sekä lasten aktiivisen toimijuuden olevan merkittävimpiä seikkoja ilmaisutoiminnan järjestämisessä metsäryhmissä. Opettajat kokivat ilmaisun monet muodot kokonaisuutena, johon liittyy lapsen kokonaisvaltainen kasvu ja kehitys sekä ilmaisun arvo itsessään. Opettajat kuvasivat ilmaisutoiminnan olevan heidän esiopetusryhmissään säännöllistä toimintaa, jossa harjoitellaan ilmaisun monien muotojen perustaitoja sekä integroidaan ja sovelletaan niitä eri tavoin. Merkittävin toimintaan vaikuttava seikka oli opettajien mukaan lapsiryhmän mielenkiinnonkohteiden lisäksi vuodenaika, joka vaatii toisinaan toimintatapojen soveltamista, mutta tarjoaa myös rajattomasti mahdollisuuksia ilmaisutoiminnan toteuttamiseen. Tämä tutkimus antoi viitteitä siitä, että on mahdollista järjestää monipuolista ja ohjaavien asiakirjojen velvoittamaa ilmaisutoimintaa säännöllisesti myös metsäryhmissä. Ilmiöstä kaivataan kuitenkin lisää tutkimusta, joka kattaisi laajemman otannan lisäksi eri integraatioiden muotoja. ...
Keywords
metsäryhmä ilmaisun monet muodot ulkona oppiminen ilmaisukasvatus esiopetus taidekasvatus ilmaisu oppimisympäristö
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202210174883

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4348]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Ihan pihalla : opettajien käsityksiä ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta 

    Hämäläinen, Jenni (2018)
    Ulkona tapahtuva oppiminen ja opetus laajentavat koulujen oppimisympäristöjä. Autenttisissa ympäristöissä tapahtuva toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen tukee oppilaiden monipuolista oppimista sekä mahdollistaa ...
  • Lapsen siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : esiopetuksen opettajien kokemuksia siirtymäyhteistyöstä luokanopettajien kanssa 

    Vesikko, Kiia-Lotta; Liikala, Vilma (2020)
    Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää esiopetuksen opettajien kokemuksia yhteistyöstä luokanopettajien kanssa lasten siirtyessä esiopetuksesta alkuopetukseen. Tutkimuksessa selvitettiin esiopetuksen opettajien ja ...
  • Esiopetuksen opettajien ja lasten kokemuksia varhaiskasvatuspäivän aikaisten siirtymien sujumisesta 

    Koskela, Sonja; Lehto, Lumi (1971)
    Tässä tutkimuksessa tutkimme suomalaisten esiopetuksen opettajien sekä -oppilaiden kokemuksia varhaiskasvatuspäivän aikaisiin siirtymiin liittyen, sekä esiopetuksen opettajien hyödyntämiä pedagogisia ratkaisuja ja apukeinoja ...
  • Opettajien käsityksiä esiopetuksen toteuttamisesta yhdysluokissa 

    Huttu-Nevanperä, Kirsi; Männikkö, Paula (2002)
  • HOJKSin kirjausten merkitys esiopetuksen toiminnan suunnittelussa : esiopetuksen opettajan näkökulma 

    Autio, Maaret (2017)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin HOJKSin kirjausten merkitystä esiopetuksen toiminnan suunnittelussa esiopetuksen opettajan näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisen merkityksen esiopetuksen opettajat ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre