Show simple item record

dc.contributor.advisorMaunula, Minna
dc.contributor.authorKanerva, Sanna
dc.date.accessioned2022-10-03T06:31:13Z
dc.date.available2022-10-03T06:31:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83410
dc.description.abstractTämän kasvatustieteen pro gradu -tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella opettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisestä hyvästä vuorovaikutuksesta. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla oli hyvästä vuorovaikutuksesta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka kohderyhmänä toimi kuusi luokanopettajaa Lahden alueelta. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisältöanalyysin keinoin. Tutkimuksessa havaittiin, että opettajan ja oppilaan välisellä vuorovaikutuksella oli merkittävä vaikutus opettajaoppilassuhteeseen. Avoin ja toimiva opettajaoppilassuhde oli keskeinen tekijä onnistuneen vuorovaikutussuhteen luomisessa. Hyvän opettajan ja oppilaan välisen vuorovaikutuksen kannalta keskeisimpiä tekijöitä olivat opettajan emotionaalinen tuki, oppilaan kohtaaminen ja yksilölliset tarpeet huomioiva ohjaaminen. Opettajan luokkahuoneviestinnän todettiin olevan yhteydessä vuorovaikutuksen laatuun, opettajan läsnäolo ja empatia auttoivat ryhmän myönteisen ja kannustavan ilmapiiriin muodostumisessa opettajan ja oppilaan välillä. Tutkimuksen perusteella voitiin todeta vuorovaikutuksen laadun osoittautuvan määrittäväksi tekijäksi opettajan ja oppilaan kanssakäymisessä. Merkityksellisimmät vuorovaikutuksen laatuun vaikuttavat tekijät olivat turvallisuuden tunteen luominen ja kiireetön kohtaaminen arjessa.fi
dc.format.extent64
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleLuokanopettajien kokemuksia hyvästä vuorovaikutuksesta opettajan ja oppilaan välillä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202210034762
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoopettaja-oppilassuhde
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysososiaaliset taidot
dc.subject.ysososiaalinen vuorovaikutus
dc.subject.ysoilmapiiri
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record