dc.contributor.advisor | Maunula, Minna | |
dc.contributor.author | Kanerva, Sanna | |
dc.date.accessioned | 2022-10-03T06:31:13Z | |
dc.date.available | 2022-10-03T06:31:13Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83410 | |
dc.description.abstract | Tämän kasvatustieteen pro gradu -tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella opettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisestä hyvästä vuorovaikutuksesta.
Tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla oli hyvästä
vuorovaikutuksesta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka kohderyhmänä
toimi kuusi luokanopettajaa Lahden alueelta. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisältöanalyysin keinoin.
Tutkimuksessa havaittiin, että opettajan ja oppilaan välisellä vuorovaikutuksella oli merkittävä vaikutus opettajaoppilassuhteeseen. Avoin ja toimiva
opettajaoppilassuhde oli keskeinen tekijä onnistuneen vuorovaikutussuhteen
luomisessa. Hyvän opettajan ja oppilaan välisen vuorovaikutuksen kannalta keskeisimpiä tekijöitä olivat opettajan emotionaalinen tuki, oppilaan kohtaaminen
ja yksilölliset tarpeet huomioiva ohjaaminen. Opettajan luokkahuoneviestinnän
todettiin olevan yhteydessä vuorovaikutuksen laatuun, opettajan läsnäolo ja empatia auttoivat ryhmän myönteisen ja kannustavan ilmapiiriin muodostumisessa
opettajan ja oppilaan välillä.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta vuorovaikutuksen laadun osoittautuvan määrittäväksi tekijäksi opettajan ja oppilaan kanssakäymisessä. Merkityksellisimmät vuorovaikutuksen laatuun vaikuttavat tekijät olivat turvallisuuden
tunteen luominen ja kiireetön kohtaaminen arjessa. | fi |
dc.format.extent | 64 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Luokanopettajien kokemuksia hyvästä vuorovaikutuksesta opettajan ja oppilaan välillä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202210034762 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | opettaja-oppilassuhde | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | sosiaaliset taidot | |
dc.subject.yso | sosiaalinen vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | ilmapiiri | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |