dc.contributor.advisor | Innanen, Hely | |
dc.contributor.author | Saarikoski, Susanna | |
dc.date.accessioned | 2022-09-29T05:46:38Z | |
dc.date.available | 2022-09-29T05:46:38Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83344 | |
dc.description.abstract | Leikki on keskeinen osa lapsen elämää ja merkittävä elementti lapsen
kokonaiskehityksessä ja oppimisessa. Leikki kuuluu myös YK:n määrittämiin
lasten oikeuksiin. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, miten
kolmasluokkalaiset määrittelevät leikin sekä kartoittaa heidän kokemuksiaan
leikin esiintymisestä opetuksessa ja leikin avulla oppimisesta.
Tutkimusote oli laadullinen, lasten ajatuksia ja kokemuksia kuvaileva
haastattelututkimus. Tutkimukseen osallistuneet 25 lasta, kahdesta eri koulusta
haastateltiin kuudessa, 4–5 lapsen ryhmässä ja ryhmäkeskustelut analysoitiin
aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Leikki oli kolmasluokkalaisille tärkeää, hauskaa, yhteistä tekemistä, jossa
korostui itse päättäminen. He leikkivät sekä koulupäivän aikana että vapaa-ajalla
monipuolisesti esimerkiksi mielikuvitusleikkejä ja pihaleikkejä, myös leluilla
leikittiin. Erilaiset pelit, sekä perinteiset lauta- ja ulkopelit että digilaitteilla
pelaaminen olivat isossa roolissa lasten kuvauksissa. Oppitunneilla leikkiä
esiintyi opettajan ohjaamina leikkeinä, liikuntatunneilla sekä erilaisina
oppimispeleinä. Lasten kokemusten mukaan leikin avulla voi oppia niin
akateemisia, fyysisiä, sosiaalisia, kuin luovuuteenkin liittyviä taitoja.
Lasten kokemusta leikistä positiivisena ja heille luontaisena
oppimismuotona tulisikin aktiivisesti pyrkiä hyödyntämään antamalla leikin
avulla oppimiselle uudenlaista näkyvyyttä niin opetussuunnitelmissa kuin
opettajakoulutuksessakin. | fi |
dc.format.extent | 67 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | leikkiin perustuva oppiminen | |
dc.subject.other | kolmasluokkalainen | |
dc.subject.other | lasten kokemukset | |
dc.title | Leikki kolmasluokkalaisten määrittämänä sekä heidän kokemuksiaan leikin esiintymisestä opetuksessa ja leikin avulla oppimisesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202209294700 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | haastattelututkimus | |
dc.subject.yso | leikkiminen | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | leikit | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | koululaiset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |