Show simple item record

dc.contributor.advisorInnanen, Hely
dc.contributor.authorSaarikoski, Susanna
dc.date.accessioned2022-09-29T05:46:38Z
dc.date.available2022-09-29T05:46:38Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83344
dc.description.abstractLeikki on keskeinen osa lapsen elämää ja merkittävä elementti lapsen kokonaiskehityksessä ja oppimisessa. Leikki kuuluu myös YK:n määrittämiin lasten oikeuksiin. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, miten kolmasluokkalaiset määrittelevät leikin sekä kartoittaa heidän kokemuksiaan leikin esiintymisestä opetuksessa ja leikin avulla oppimisesta. Tutkimusote oli laadullinen, lasten ajatuksia ja kokemuksia kuvaileva haastattelututkimus. Tutkimukseen osallistuneet 25 lasta, kahdesta eri koulusta haastateltiin kuudessa, 4–5 lapsen ryhmässä ja ryhmäkeskustelut analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Leikki oli kolmasluokkalaisille tärkeää, hauskaa, yhteistä tekemistä, jossa korostui itse päättäminen. He leikkivät sekä koulupäivän aikana että vapaa-ajalla monipuolisesti esimerkiksi mielikuvitusleikkejä ja pihaleikkejä, myös leluilla leikittiin. Erilaiset pelit, sekä perinteiset lauta- ja ulkopelit että digilaitteilla pelaaminen olivat isossa roolissa lasten kuvauksissa. Oppitunneilla leikkiä esiintyi opettajan ohjaamina leikkeinä, liikuntatunneilla sekä erilaisina oppimispeleinä. Lasten kokemusten mukaan leikin avulla voi oppia niin akateemisia, fyysisiä, sosiaalisia, kuin luovuuteenkin liittyviä taitoja. Lasten kokemusta leikistä positiivisena ja heille luontaisena oppimismuotona tulisikin aktiivisesti pyrkiä hyödyntämään antamalla leikin avulla oppimiselle uudenlaista näkyvyyttä niin opetussuunnitelmissa kuin opettajakoulutuksessakin.fi
dc.format.extent67
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherleikkiin perustuva oppiminen
dc.subject.otherkolmasluokkalainen
dc.subject.otherlasten kokemukset
dc.titleLeikki kolmasluokkalaisten määrittämänä sekä heidän kokemuksiaan leikin esiintymisestä opetuksessa ja leikin avulla oppimisesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202209294700
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysohaastattelututkimus
dc.subject.ysoleikkiminen
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoleikit
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokoululaiset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record