Keppihevosharrastusilmiö leikin kulttuurisen näkökulman tarkastelussa
Tässä tutkielmassa jäsennetään keppihevosharrastusta lähdekirjallisuuden ja muun lähdeaineiston valossa sekä tarkastellaan neljän aikuisen keppihevosharrastajan keppihevosharrastusta ja sen ilmiötä leikin kulttuurisesta näkökulmasta.
Leikin tarkastelu kiinnittyy erityisesti Huizingan ja Cailloisin leikkikäsitteisiin. Keskeisessä tarkastelussa on myös Hännisen avaama leikkisyyskäsite, jonka ilmeneminen haastateltavien harrastajien kokemuskuvauksissa sekä suhteissaan keppihevosiinsa tuli jäsennellyksi osaksi tutkimusta.
Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus. Se on toteutettu vuosina 2019-2020, valmiin lähdeaineiston kautta keppihevosharrastusilmiötä kartoittaen ja pyrkien tavoittamaan neljän teemahaastattelun kautta keppihevosharrastajien kokemuksia ja heidän keppihevosharrastukselle antamiaan merkityksiä. Aineistoa on lähestytty lähtökohtaisesti aineistolähtöisen sisällönanalyysin kautta, mutta se on ohjautunut vuoropuheluksi aineisto- ja teorialähtöisyyden välillä keppihevosharrastuksen leikin ulottuvuutta tarkasteltaessa.
Tutkimuksen myötä keppihevosharrastusta ei pyritty osoittamaan leikiksi, mutta siinä havaittiin ilmenevän leikkiin yhdistyviä piirteitä. Erityisesti haastateltavien keppihevossuhteen ja keppihevosratsastuskokemuksen kuvauksissa tarkastelu kohdistui Hännisen esittämään leikin teorian leikkisyys-käsitteen sekä siihen rinnastettavien flow:n, deep play:n ja communitas:n käsitteiden tarkastelulle.
Tutkimuksen kautta saadut kuvaukset kokemuksista keppihevosharrastuksen parissa eivät ole yleistettävissä kattamaan keppihevosharrastuksessa koettua tai merkitysten muodostamista kaikkien keppihevosharrastajien keskuuteen. Haastattelun myötä syntyneet keppihevosharrastuskuvaukset selvittävät keppihevosharrastuksen luonnetta normaalikulttuuria uudelleenjärjestävänä, uniikkina, ainutlaatuisena, leikkisänä ja mielikuvituksellisena ilmiönä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29783]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Leikki kolmasluokkalaisten määrittämänä sekä heidän kokemuksiaan leikin esiintymisestä opetuksessa ja leikin avulla oppimisesta
Saarikoski, Susanna (2022)Leikki on keskeinen osa lapsen elämää ja merkittävä elementti lapsen kokonaiskehityksessä ja oppimisessa. Leikki kuuluu myös YK:n määrittämiin lasten oikeuksiin. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, miten kolmasluokkalaiset ... -
Leikin viemää : Fink, Winnicott ja leikin kokemuksellinen paikka
Taipale, Joona (Eurooppalaisen filosofian seura ry, 2022)Minne leikki vie meidät? Fenomenologi Eugen Finkin (1905–1975) teoria leikistä nojaa käsitteelliseen erotteluun subjektiivisen kuvittelun ja ulkoisen havainnon välillä, ja hän jäsentää leikin maailman näiden alueiden ... -
Kohti vahvempaa sosiaalista osallisuutta : varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä leikin tukemisesta
Antila, Sari (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä lasten sosiaalisen osallisuuden vahvistamisesta leikkiä tukemalla sekä tarkastella millainen merkitys tiedon lisäämisellä sosiaalisesta ... -
Lasten omaehtoiseen leikkiin osallistuminen ja siihen liittyvät tekijät kasvattajien kokemana
Salonen, Helena; Ruuska, Anni (2021)Kandidaatintutkielmamme käsittelee kasvattajien kokemuksia lasten omaehtoiseen leikkiin osallistumisesta ja siihen liittyvistä tekijöistä. Tavoitteenamme oli tutkia muun muassa sitä, millaisia tunteita ja ajatuksia omaehtoinen ... -
"Niukasti elävän perheen lapselle huvipuisto" : leikkikentät lasten hyvinvoinnin rakentajina, noin 1950-1970
Jouhki, Essi; Moll, Veera (Suomen historiallinen seura; Historian ystäväin liitto, 2023)ln the article, we examine the construction of post-war cities in Finland from the perspective of children and play. Playgrounds became more common in the Finnish urban landscape after World War Il, but their development ...